• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

افتتاح پارک صنعتی اقتصاد داده در شانگهای با تمرکز بر هوش مصنوعی

  • کد خبر : 6383
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۴۵
افتتاح پارک صنعتی اقتصاد داده در شانگهای با تمرکز بر هوش مصنوعی
شانگهای یک پارک صنعتی بزرگ را با تمرکز بر صنعت داده افتتاح کرده است.

شهر شانگهای طرح اقتصاد دیجیتال بلندپروازانه ۳ ساله خود را به عنوان بخشی از تلاش‌های چین برای تقویت تجارت دیجیتال پیش می‌برد.

طبق یک سند سیاستی، پارک صنعتی بین‌المللی اقتصاد داده واقع در منطقه آزاد تجاری لینگانگ، وظیفه اجرای جریان‌های فرامرزی امن و منظم داده‌های آنلاین بین‌المللی را بر عهده دارد.

بر اساس این طرح، این پارک قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ خود را به یک خوشه صنعتی بین‌المللی با بیش از ۱۰۰ شرکت داده پیشرو و مجموع خروجی بیش از ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۳٫۶ میلیارد دلار) تبدیل کند.

این پارک که به عنوان “پلی برای همکاری داده‌های بین‌المللی در سطح بالا” در نظر گرفته شده است، و به عنوان آزمونی برای هدف چین به‌منظور پیوستن به پیمان‌های تجاری بین‌المللی، از جمله توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک، یکی از بزرگترین توافقنامه‌های جهان عمل خواهد کرد. این بلوک تجاری در حال حاضر شامل استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزلند، پرو، سنگاپور و ویتنام است.

شانگهای در تلاش است تا اقتصاد دیجیتال را به عنوان بخشی از طرح جامع اقتصاد دیجیتال ۳ ساله خود که در ماه اوت ۲۰۲۳ رونمایی شد، به یک موتور رشد جدید تبدیل کند. همچنین انتظار می‌رود این پارک از توسعه تعدادی از بخش‌های پیشرفته مانند ربات‌های انسان‌نما و مراکز داده اینترنتی پشتیبانی کند.

چندی پیش نیز این پارک از اولین گروه خود متشکل از ۲۵ شرکت درگیر در مشاغل مرتبط با داده استقبال کرد.

همانطور که در طرح جامع اقتصاد دیجیتال ۲۰۲۳-۲۰۲۵ دولت محلی که در ماه آگوست رونمایی شد آمده است، این طرح نشان‌دهنده تلاش‌های گسترده‌تر شانگهای برای تبدیل اقتصاد دیجیتال خود به یک موتور رشد جدید است.

بر اساس این برنامه ۳ ساله، مرکز تبادل داده موجود شانگهای که تجارت محصولات داده‌های مختلف را در نوامبر ۲۰۲۱ آغاز کرد، تا سال ۲۰۲۵ به یک “مرکز مبادله داده در سطح ملی” بزرگتر تبدیل می‌شود که قادر به پوشش تراکنش‌ها در سراسر کشور است، و تا آن زمان انتظار می‌رود که حدود ۵۰۰۰ محصول مرتبط با داده در بورس نیز فهرست شده باشند.

ژانگ گوشنگ، معاون اداری وزارت بازرگانی چین در این باره گفت: در عصر اقتصاد دیجیتال، داده‌ها به یک عامل کلیدی تولید تبدیل شده‌اند و تجارت داده‌ها بخش مهمی از تجارت دیجیتال و منطقه‌ای با پتانسیل توسعه بزرگ است.

چین تلاش‌های خود را برای توسعه تجارت دیجیتال افزایش داده، و این حوزه به بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد تحت چهاردهمین برنامه پنج ساله این کشور برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ تبدیل شده است. این کشور همچنین در تلاش است تا قوانین تجاری را برای ایجاد بازاری برای داده‌ها، که توسط پکن به عنوان یک عامل جدید تولید در نظر گرفته می‌شود، در همان مقوله زمین، سرمایه، نیروی کار انسانی و فناوری اعمال کند.

شانگهای در نظر دارد که منطقه جدید لینگانگ، بخشی از منطقه تجارت آزاد مرکز مالی و تجاری که به دستور شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۹ توسعه یافته است، به یک منطقه ویژه هوش مصنوعی (AI) تبدیل شود که استعدادها و منابع ملی را جمع آوری می‌کند. این منطقه همچنین بر گسترش ظرفیت محاسباتی تمرکز دارد، که اغلب به عنوان یکی از سه عامل کلیدی برای توسعه هوش مصنوعی، همراه با داده‌ها و الگوریتم‌ها در نظر گرفته می‌شود.

یک مقام لینگانگ در این باره گفت که یک “سیستم تامین قدرت چند محاسباتی” ۱۰ میلیارد یوانی تا سال ۲۰۲۵ در این منطقه راه اندازی خواهد شد. چاینا تلکام یکی از سه ارائه‌دهنده بزرگ مخابراتی چین، هم اخیرا از طرحی برای ساخت یک مرکز محاسباتی بزرگ در لینگانگ برای پشتیبانی از صنعت هوش مصنوعی این شهر رونمایی کرد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6383

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.