به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، انتظار میرود صادرات خودرو چین پس از دو سال رشد سریع، امسال به دلیل تنشهای ژئوپولیتیکی کاهش یابد. تعرفههای آمریکا نیز هزینه صادرات صنعت خودروسازی چین را تا ۴۶ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.
صادرات خودروهای چینی در سال ۲۰۲۵ با رشد حدود ۴ درصدی به ۶.۷ میلیون دستگاه خواهد رسید. سال گذشته، صادرات خودروهای چین با رشد ۲۳ درصدی به ۶.۴ میلیون دستگاه رسید؛ این افزایش عمدتاً ناشی از رشد ۲۸ درصدی فروش به روسیه و بلاروس و ۶۱ درصدی به خاورمیانه بود که بهمنظور جبران محدودیتهای صادراتی به آمریکای شمالی و اروپا صورت گرفت.
صادرات خودرو چین به روسیه و بلاروس در پنج سال گذشته بیش از دو برابر شده و بهطور جزئی این کشور را از نوسانات تعرفهای محافظت کرده است.
بسیاری از کشورها از سال ۲۰۲۴ به بعد، تعرفههای واردات خودروهای چینی را افزایش دادهاند؛ در این میان، آمریکا با اعمال تعرفهای تا ۲۴۵ درصد، بالاترین نرخ را دارد. همچنین تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی با تعرفههایی چون ۱۰۰ درصد در کانادا، ۳۵ درصد در برزیل و بین ۱۷.۸ تا ۴۵.۳ درصد در اروپا مواجه هستند.
تعرفههای آمریکا، هزینه صادرات خودروهای چینی به این کشور را ۴۶ میلیارد دلار افزایش خواهد داد که از این میزان، ۷.۲ میلیارد دلار بر دوش تولیدکنندگان خودرو و ۳۸.۸ میلیارد دلار بر دوش تأمینکنندگان قطعات خواهد بود.
در حالیکه جنگ تجاری صادرات به آمریکای شمالی را محدود میکند، پیشبینی میشود شرکتهای چینی با گسترش حضور در آسیای جنوبشرقی، خاورمیانه، آمریکای جنوبی و روسیه، سهم جهانی خود را از ۲۱ درصد در سال گذشته به ۳۰ درصد در سال ۲۰۳۰ افزایش دهند.
چین همچنان سلطه بیرقیب خود را در بازار داخلی حفظ کرده است، بهطوریکه برآورد میشود سهم برندهای داخلی از بازار از ۶۷ درصد در سال جاری به ۷۶ درصد در سال ۲۰۳۰ برسد. در مقابل، سهم برندهای خارجی از ۳۳ درصد به ۲۴ درصد کاهش خواهد یافت.
فروش داخلی خودرو در چین از ۲۵.۸ میلیون دستگاه در سال گذشته به ۲۶.۸ میلیون در ۲۰۲۵ و ۲۹.۸ میلیون در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. همچنین وسایل نقلیه انرژی نو (NEV) تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۷ درصد از فروش را تشکیل خواهند داد (در مقایسه با ۵۴ درصد در سال ۲۰۲۵.)
نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵، رقابت شدید در صنعت خودروهای برقی چین را به نمایش گذاشته، در حالیکه برندهای بینالمللی مانند تسلا، کیا، شورولت، رولزرویس و جگوار لندروور در این نمایشگاه غایب هستند.
با توجه به ظرفیت تولید پایین تاریخی، فشار زیادی بر خودروسازان ضعیفتر – بهویژه برندهای خارجی – که از مقیاس فروش کافی برخوردار نیستند، وارد خواهد شد.
منبع: scmp