• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
7

استفاده چین از فناوری تراریخته برای تولید ذرت و سویا

  • کد خبر : 5966
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۱
استفاده چین از فناوری تراریخته برای تولید ذرت و سویا
چین پس از سال‌ها آزمایش و مجادله عمومی در مورد ایمنی فناوری تراریخته، انواع اصلاح ژنتیکی شده ذرت و سویا را برای استفاده تجاری تایید کرده است.

تغییر در استراتژی با تجدید تمرکز کشور بر امنیت غذایی و خودکفایی، به‌ویژه برای سویاهای وارداتی صورت می‌گیرد.

در یک حرکت بیش از یک دهه‌ای، چین پذیرش تجاری اصلاح ژنتیکی را به دو محصول اصلی گسترش داد و گام‌های اساسی در برنامه خود برای تضمین امنیت غذایی علیرغم بحث‌های عمومی مداوم بر سر این فناوری برداشت.

در مجموع ۳۷ گونه ذرت تراریخته و ۱۴ گونه سویای تراریخته برای کاشت تجاری در کشوری که مصرف عظیم سویای آن هنوز به شدت به واردات وابسته است، چراغ سبز نشان داده شده است.

سویا هزاران سال پیش در منطقه شمال شرقی چین کشف می‌شده است، بیشتر تولید سویای داخلی چین هنوز هم در این منطقه، در هیلونگجیانگ قرار دارد.

دانه‌های سویای چین درست مانند برگ‌های چای آن به سراسر جهان سفر کرده است و اکنون تقریباً در تمام نقاط جهان تولید می‌شود.

داستان دانه‌های سویا در چین در دوره «اصلاحات و بازگشایی» از سال ۱۹۷۸ شروع شد، زمانی که دولت بخش خوراک دام را به عنوان کلید انتقال مصرف چین به سمت رژیم غذایی غنی‌تر از پروتئین شامل گوشت، مرغ و شیر تأیید کرد، و قرار بود سویا به عنوان پروتئین برای خوراک دام استفاده شود و در همین حال تقاضا به صورت تصاعدی افزایش یافت.

ذرت هم برای اولین بار در چین معرفی شد و تا حد زیادی بخشی از غذاهای آنها بود. امروزه ۶۰ درصد ذرت در چین عمدتاً به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود. ۳۰ درصد دیگر معمولاً از طریق فرآوری صنعتی برای تولید شیرین کننده‌ها، نشاسته، الکل و اتیل در میان سایر محصولات صنعتی مصرف می‌شود. درصد بسیار کمی از حدود ۱۰ درصد نیز به عنوان غذا مصرف می‌شود.

این تصمیم آغاز عصر جدیدی برای صنعت بذر چین است و انتظار می‌رود که خودکفایی جمعیت ۱٫۴ میلیاردی آن را بهبود بخشد و در عین حال کسری قابل توجه تجارت مواد غذایی را تعدیل کند.

ژو ژن، محقق مؤسسه ژنتیک و زیست شناسی تکاملی آکادمی علوم چین، در این باره گفت که این تصویب به توسعه بیوتکنولوژی و تولید بذر سرعت می‌بخشد زیرا چین به دلیل تغییر ساختار رژیم غذایی، با فشار فزاینده‌ای بر عرضه مواد غذایی خود مواجه است.

اغراق نخواهد بود اگر بگوییم که این فناوری دوره جدیدی را برای صنعت آغاز می‌کند، زیرا این فناوری اکنون در ذرت و سویا که محصولات غذایی اصلی و منابع مهم روغن پخت و پز هستند، استفاده می‌شود.

چین در سال گذشته بیش از ۱۴۶ میلیون تن مواد غذایی را طبق داده‌های گمرک وارد کرد که بیش از ۶۰ درصد آن دانه سویا بود. این به معنای کسری خالص تجارت مواد غذایی بیش از ۱۴۳ میلیون تن بود. و از ژانویه تا سپتامبر نزدیک به ۷۸ میلیون تن، عمدتاً از ایالات متحده وارد کرد.

ژو ژن در این باره گفت: اتکای زیاد به واردات تا حدی ناشی از عدم تمایل کشاورزان داخلی به کشت محصول به دلیل عملکرد ضعیف گونه‌های موجود است. بازده سویای کاشته شده در چین تنها ۴۰ درصد از سویای جهانی است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5966

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.