• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
5

استفاده چین از غول‌های فناوری برای تقویت مدل‌های هوش مصنوعی

  • کد خبر : 4947
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۱
استفاده چین از غول‌های فناوری برای تقویت مدل‌های هوش مصنوعی
دولت پکن که در بحبوحه رقابت فناوری با آمریکا منابع را در زمینه هوش مصنوعی به کار می‌گیرد، از شرکت‌های فناوری بزرگ چینی از جمله بیدو و علی‌بابا برای سرعت بخشیدن به توسعه هوش جامع مصنوعی (AGI) استفاده می‌کند.

دفتر اقتصادی و فناوری اطلاعات پکن و دو آژانس دیگر از برنامه مشارکت نوآوری در صنعت هوش جامع مصنوعی رونمایی کردند و از شرکایشان خواستند تا از منابع خود برای پیشبرد توسعه و کاربردهای مدل‌های زبان بزرگ (LLM) -فناوری که از ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند  ChatGPTپشتیبانی می‌کند- استفاده کنند.

اولین دسته از ۳۹ شریک برنامه شامل Alibaba Cloud است که به عنوان یکی از دو شریک قدرت محاسباتی فهرست شده است، همچنین بیدو، علی بابا و شرکت امنیت سایبری ۳۶۰ Security Technology، که همگی محصولات LLM خود را راه اندازی کرده‌اند، در ماه‌های اخیر و به عنوان شرکای مدل بزرگ در لیست قرار گرفتند.

جدا از قدرت محاسباتی و مدل‌های بزرگ، شرکا عمدتاً بر روی داده‌ها، برنامه‌های کاربردی و سرمایه گذاری تمرکز خواهند کرد. بنا بر اعلام دفتر پکن، سایر شرکت‌ها هم می‌توانند از طریق ارسال درخواست‌های خود به این برنامه بپیوندند.

هدف این برنامه پیاده‌سازی بیش از ۱۰ کاربرد تجاری از مدل‌های زبان بزرگ در سناریوهای کلیدی در هر سال و پرورش گروهی از شرکت‌های پیشرو برای تشکیل یک ” صنعت هوش جامع مصنوعی با تکنولوژی پیشرفته که از توسعه با کیفیت اقتصاد دیجیتال پشتیبانی می‌کند”، است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین همواره بر اهمیت تقویت هوش مصنوعی برای مدرن کردن صنایع این کشور تاکید کرده است، و محدودیت‌های صادراتی واشنگتن بر تراشه‌های پیشرفته، که برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی حیاتی هستند، پیشرفت فناوری چین را در معرض کاهش قرار داده است.

وانگ ژیگانگ وزیر علوم و فناوری چین هم از شرکت‌های چینی خواسته است تا از فرصت‌های فناوری هوش مصنوعی استفاده کنند و مجموعه‌ای از منطقه‌های هوش مصنوعی در سراسر کشور ایجاد کنند.

بر اساس آخرین طرح پکن، شرکت‌های همکار با تسریع در پروژه‌های کلیدی، مانند ساخت مرکز توان محاسباتی هوش جامع مصنوعی پکن در منطقه هایدیان و مرکز محاسبات اقتصاد دیجیتال پکن، مسئولیت افزایش منبع تغذیه محاسباتی شهر را در پنج تا ۱۰ سال آینده خواهند داشت.

این طرح همچنین بر نیاز به ارتقای پیشرفت‌ها در فرآیندهای ساخت تراشه و تشویق استفاده از فناوری چیپ‌لت برای پر کردن شکاف در ساخت تراشه‌های محاسباتی پیشرفته تاکید می‌کند.

چیپلت به یک بلوک مدار مجتمع (IC) اجازه می‌دهد تا با سایر IC ها به هم متصل شود و یک تراشه بزرگتر و پیچیده‌تر را تشکیل دهد. برخی از محققان چینی آن را گزینه‌ای برای این کشور می‌دانند تا مسیر خود را در ساخت تراشه‌های پیشرفته هموار کند.

پکن در ماه‌های اخیر تلاش‌ها را برای رشد صنعت هوش مصنوعی خود افزایش داده است. مسئولان این شهر اخیرا پیش‌نویس سیاست جدیدی را منتشر کردند که از صنعت هوش مصنوعی شهر حمایت می‌کند، که شامل ارائه قدرت محاسباتی با بودجه دولتی برای شرکت‌های مربوطه می‌شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4947

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.