• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

استفاده دولت چین از کادرهای علمی برای عقب راندن فشار فناوری آمریکا

  • کد خبر : 3243
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۲
استفاده دولت چین از کادرهای علمی برای عقب راندن فشار فناوری آمریکا
با تلاش رئیس جمهور شی جین پینگ برای مقابله با فشار غرب، رهبران بیشتری با پیشینه علمی و فناوری قوی به رده بالای حزب کمونیست ارتقا یافته‌اند. تاکید بر علم و فناوری نه تنها در ترکیب جدید دفتر سیاسی قدرتمند بلکه در کمیته مرکزی سیاست گذاری تازه انتخاب شده نیز مشهود است.

دست کم شش عضو جدید دفتر سیاسی دارای مدرک تحصیلی در زمینه‌های علم و فناوری هستند. حوزه‌های تخصص آنها از علم موشک گرفته تا ایمنی انرژی هسته‌ای و سلامت عمومی است.

دبیر ۶۳ ساله حزب سین کیانگ و دبیر ۵۸ ساله حزب چجیانگ، هر دو پیش از ورود به سیاست، فرماندهان ارشد سابق برنامه فضایی چین بودند. لی گنجی، دبیر ۵۷ ساله حزب شاندونگ و شهردار پکن، چن جینینگ، ۵۷ ساله، کارشناسان محیط زیست هستند. ژانگ گوکینگ، دبیر ۵۸ ساله حزب لیائونینگ، مدیر اجرایی صنایع شمالی چین – بزرگترین شرکت دفاعی چین، بود و یین لی، دبیر ۶۰ سال، حزب فوجیان، یک متخصص بهداشت عمومی است.

در همین راستا، مقامات بیشتری با تخصص علم و فناوری به کمیته مرکزی ۲۰۵ نفره پیوسته‌اند. به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، این افراد شامل ۲۹ عضو از آکادمی‌های علوم و مهندسی چین هستند که این تعداد در پنج سال پیش ۲۵ نفر بود.

علاوه بر این، ۹۸٫۹ درصد از اعضای کمیته مرکزی دارای مدرک تحصیلی عالی – با حوزه‌های علمی مختلف – در مقایسه با ۹۸٫۱ درصد در سال ۲۰۱۷ هستند.

ارتقای این متخصصان علمی عمدتا بر اساس وفاداری ثابت شده، سابقه، اجرای قوی و کارایی آنها بوده است، اما همچنین نشان دهنده عزم شی برای حمایت از چین  از قدرت علم و فناوری است.

در حالی که این کشور تلاش می‌کند با محدودیت‌های ایالات متحده، از جمله ممنوعیت فناوری‌های تراشه‌های پیشرفته دست و پنجه نرم کند، شی وعده داده تحقیقات علمی و فناوری چین را تقویت کند و به «اتکاء به خود» در فناوری دست یابد.

قانون جدید تراشه و علم واشنگتن همچنین شرکت‌های آمریکایی را از راه اندازی کارخانه‌های تراشه‌های پیشرفته در چین برای ۱۰ سال آینده منع کرده است.

این اعضای حزب کسانی هستند که قبلاً برخی از مهمترین و جاه طلبانه ترین پروژه های ملی چین را انجام داده‌اند.

کسانی که در صنایع دفاعی فعالیت می‌کنند تانک‌ها و هواپیماهای جنگی بهتری را برای مدرن‌سازی نیروهای مسلح چین تحویل داده‌اند. مجریان محیط زیست نیز در چند سال گذشته حضور خود را احساس کرده‌اند و آلودگی هوا، خاک و آب چین را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3243

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.