• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

استفاده دانشمندان چینی از روشی جدید برای کاهش زباله‌های فضایی

  • کد خبر : 2605
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۰۷
استفاده دانشمندان چینی از روشی جدید برای کاهش زباله‌های فضایی
دانشمندان چینی برای نخستین بار توانستند با به کارگیری یک تور موشکی، زباله‌های فضایی ناشی از چند پرتاب اخیر لانگ مارچ 2 را جمع‌آوری کنند.

این تور زمانی که کاملاً باز باشد، ۲۵ متر مربع (۲۶۹ فوت مربع) و بسیار نازک و حدود یک دهم قطر موی انسان است.

این غشای بادبادک مانند برای افزایش کشش اتمسفر و سرعت بخشیدن به فروپاشی مداری موشک ۳۰۰ کیلوگرمی (۶۶۱ پوند) طراحی شده است. این موشک ماه گذشته برای ارسال ماهواره‌های سنجش از دور به مدار استفاده شد و از آن زمان به زباله‌های فضایی تبدیل شده است. این تور بزرگترین مدلی است که چین تاکنون تولید کرده و بخشی از تلاش‌های این کشور در جهت حل مشکل زباله‌های فضایی است.

تخمین زده می‌شود که بیش از یک میلیارد قطعه زباله در اطراف زمین شناور باشد و دو سوم آنها در مدارهای پایین زمین جایی که بیشتر فضاپیماها در آن فعال هستند وجود دارد.

صورت‌های فلکی ماهواره‌ای کوچک مانند پروژه‌های استارلینک اسپیس‌ایکس و پروژه‌های کویپر آمازون، نگرانی‌ها را در مورد بحران احتمالی زباله‌های فضایی عمیق‌تر کرده‌اند.

این نوع تورهای بادبانی به دلیل هزینه کم و فناوری پیشرفته، راه‌حل امیدوارکننده‌ای برای مشکل زباله‌های فضایی هستند و می‌توان از آن‌ها در هر نوع ماهواره‌ در مدار پایین زمین استفاده کرد. آنها بسیار انعطاف پذیر و سبک وزن هستند و می‌توان تا اندازه کوچک تا و قبل از پرتاب روی فضاپیما نصب کرد. سپس به‌طور خودکار در پایان مأموریت باز می‌شوند و به خارج کردن سریع‌تر فضاپیما از مدار کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، یک ماهواره ۱۵ کیلوگرمی فعال در ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری ممکن است تا ۱۲۰ سال دیگر پس از پایان ماموریت خود، مدار خود را اشغال کند. اما بادبان ۲ متر مربعی می‌تواند این زمان را به کمتر از ۱۰ سال کاهش دهد.

این دستگاه توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای زیر نظر شرکت علوم و فناوری هوافضای چین ساخته شده است.

موشک لانگ مارچ ۲ در ۲۳ ژوئن در جنوب غربی چین به فضا پرتاب شد و سه ماهواره سنجش از دور را به مدار پایین زمین منتقل کرد که برای آزمایش‌های علمی، بررسی زمین و منابع، تخمین محصول کشاورزی و همچنین پیشگیری از بلایا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2605

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.