• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

استفاده از ژن مغز انسان جهت بالا بردن مهارت‌های یادگیری و حافظه موش‌ها

  • کد خبر : 4644
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۰۱
استفاده از ژن مغز انسان جهت بالا بردن مهارت‌های یادگیری و حافظه موش‌ها
مطالعه نشان می‌دهد که ژن مغز انسان مهارت‌های یادگیری و حافظه موش‌ها را بهبود می‌بخشد.

دانشمندان چینی می‌گویند یک ژن مغز انسان را به موش‌ها معرفی کرده‌اند که منجر به بهبود مهارت‌های یادگیری و حافظه در تست‌های رفتاری شده است.

به گفته تیم تحقیقاتی آزمایشگاه کلیدی ایالتی سلول‌های بنیادی و زیست شناسی تولیدمثلی در موسسه جانورشناسی آکادمی علوم چین در پکن، این مطالعه می‌تواند بینشی در مورد چگونگی رشد مغز و درمان بالقوه ناتوانی ذهنی ارائه دهد و یافته‌های آنها در ژورنال معتبر Cell Discovery منتشر شد.

این تیم به رهبری پروفسور جیائو جیانوی گفت که آنها به بررسی ارتباط بین هوش انسان و ساختار مغز پرداخته‌اند. آنها به ویژه بر روی قشر یا لایه بیرونی مغز متمرکز بودند که نقش مهمی در آگاهی ایفا می‌کند و اعتقاد بر این است که به عملکرد شناختی بالاتر مانند توجه، فکر، ادراک و حافظه اپیزودیک کمک می‌کند.

قشر چروکیده می‌تواند حاوی میلیاردها نورون در فضای محدود جمجمه باشد و اینها می‌توانند مدارهای عصبی در مقیاس بزرگ را تشکیل دهند که هوش را افزایش می‌دهند. چین خوردگی قشر به عنوان کلید رشد مغز در نظر گرفته می‌شود، اما مکانیسم‌های مولکولی و سلولی این فرآیند نامشخص باقی مانده است.

تیم جیائو پس از اینکه تحقیقات قبلی آنها ژن انسانی SERPINA3 را به عنوان یک نامزد بالقوه مرتبط با انبساط قشر مغز شناسایی کرد، و اطلاعات بیشتری پیدا کردند. آنها با استفاده از این ژن انسانی، موش‌هایی را با استفاده از فناوری ویرایش ژن ایجاد کردند. این ژن با موفقیت بیان شد و به پروتئین در سلول‌های عصبی موش ترجمه شد.

محققان دریافتند که بیان بیش از حد پروتئین SERPINA3 باعث افزایش تعداد سلول‌های بنیادی عصبی در مغز حیوانات در طول رشد عصبی شده است. بر اساس این مقاله، تجزیه و تحلیل توالی تک سلولی قشر مغز نیز نشان دهنده فعالیت بهتر نورون است.

تست‌های رفتاری – اندازه‌گیری یادگیری فضایی و حافظه – همچنین مهارت‌های شناختی بهبود یافته را در موش‌های تغییر یافته ژنتیکی با بهبود حافظه کاری و توانایی یادگیری نشان داد.

جیائو در این مقاله گفت: “نتیجه نشان می‌دهد که بیان بیش از حد SERPINA3 در موش باعث رشد قشر مغز و بهبود توانایی‌های شناختی می‌شود.” علاوه بر این، SERPINA3 تعداد نورون ها را افزایش داد.

محققان خاطرنشان کردند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما گفتند که نتایج این مطالعه نشان داد که ژن انسانی با تشکیل چین‌های قشر مرتبط است. دانشمندان در این مقاله بیان داشتند که این امر درک گسترش نئوکورتیکال را غنی می‌کند و بینش‌هایی را در مورد درمان‌های احتمالی برای ناتوانی ذهنی ارائه می‌دهد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4644

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.