• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

استفاده از محیط فضا برای افزایش تولید سویا

  • کد خبر : 4822
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
استفاده از محیط فضا برای افزایش تولید سویا
پژوهشگران نمونه‌هایی از یک نوع باکتری خاک را همراه با فضاپیمای باری تیانژو-۶ (Tianzhou-6) به ایستگاه فضایی چین فرستادند تا درباره جهش ژنی آن در محیط فضا و افزایش بازدهی کشت پروتئین به عنوان یک منبع غذایی حیاتی تحقیق کنند.

این مطالعه تحت نظر یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه چینی هنگ کنگ (CUHK) انجام می‌شود و طی آن جهش ژنی باکتری‌هایی به نام ریزوبیا (Rhizobia) بررسی خواهد شد. این باکتری‌ها نیتروژن را به شکل مفیدتری برای حبوبات تبدیل کرده و در نتیجه به بهبود عملکرد و حاصلخیزی خاک کمک می‌کنند. نتایج این تحقیقات می‌تواند کشت دانه‌های سویا را که یکی از منابع مهم پروتئین در جهان به شمار می‌رود، بهبود بخشد.

لام هون-مینگ (Lam Hon-ming)، سرپرست تیم پژوهشی، هدف محققان را بررسی تغییراتی برشمرد که محیط ریزگرانش و تشعشعات فضایی در نمونه‌های ریزوبیا ایجاد می‌کنند. وی می‌گوید: «با قرارگیری این باکتری‌ها در محیط فضا، سویه‌های جدید ایجادشده در این شرایط مورد مطالعه قرار می‌گیرند. این سویه‌ها ممکن است تاب‌آوری بیشتری نسبت به نمک، گرما یا خشکی داشته باشند و فرآیند تثبیت نیتروژن برای آن‌ها بهتر صورت گیرد.»

بنابر اظهارات هون-مینگ، با افزایش کارآیی ریزوبیا و در نتیجه بهبود شرایط خاک برای رشد دانه‌های سویا، استفاده از کودهای شیمیایی نیتروژن کاهش می‌یابد که همین امر به حفاظت بهتر از محیط زیست کمک خواهد کرد. وی با بیان اینکه کاهش استفاده از کودهای شیمیایی نیتروژن، کاهش انتشار کربن را به همراه دارد، اظهار می‌کند: «چنین فرآیندی موجب تولید سالانه ۱۰۰ کیلوگرم نیتروژن در هر هکتار از زراعت سویا می‌شود که می‌تواند ۹۰۰ کیلوگرم دی اکسید کربن را کاهش دهد.»

هون-مینگ ادامه می‌دهد: «این پروژه همچنین می‌تواند امنیت غذایی چین و دیگر کشورها را بالا ببرد، چرا که سویا تقریبا ۷۰ درصد پروتئین گیاهی و حدود ۳۰ درصد روغن نباتی را در سراسر جهان تشکیل می‌دهد.» به گفته وی، چین اکنون در تولید سویا با مشکلاتی روبروست، به طوری که ۸۰ درصد تقاضا در این زمینه از طریق واردات تامین می‌شود. وی انتظار دارد نمونه‌های باکتری‌های ریزوبیا ظرف شش تا هشت ماه آینده به زمین بازگردانده شوند تا مطالعات لازم روی آن‌ها صورت گیرد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4822

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.