• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
12

استفاده از فوم کربن برای بهبود عملکرد سلاح‌های مافوق صوت

  • کد خبر : 2224
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۳۲
استفاده از فوم کربن برای بهبود عملکرد سلاح‌های مافوق صوت
دانشمندان چینی از فوم کربن برای بهبود عملکرد سلاح‌های مافوق صوت استفاده کرده‌اند.

سلاح‌های مافوق صوت کنونی می‌توانند تا ۵ برابر سرعت صوت حرکت کنند و مکانیزم کنترلی پیچیده‌ای برای مواجه با امواج ضربه‌ای و حفظ پایداری آئرودینامیک دارند؛ اما محققین به دنبال راه‌حل‌های ساده‌تر برای آن‌ها هستند. فوم کربن قابلیت‌های کاربردی زیادی به عنوان سطح پوششی برای سلاح‌های مافوق صوت آینده دارد. فوم کربن می‌تواند از مواد بسیاری مثل زغال سنگ، گاز طبیعی و حتی چوب ساخته شود و سبک، سخت با سطح ناهموار و منافذ نامنظم متشکل از اتم‌های کربن است.

فوم کربن برای عایق سازی هواپیما و موشک کاربرد گسترده‌ای دارد و تاکنون کسی برای پوشش سلاح‌های مافوق صوت از این ماده استفاده نکرده است.

محققین با توجه به نحوه جذب امواج صوتی توسط فوم کربن، داده‌های خام زیادی برای رایانه جمع‌آوری کردند تا عملکرد آئرودینامیک آن را در سرعت‌های مختلف پیش‌بینی کنند. آن‌ها دریافتند که سطح اسفنجی فوم کربن چگالی انرژی امواج ضربه‌ای را از طریق کشش و افزایش سطح تماس با وسیله مافوق صوت کاهش می‌دهد.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد استفاده از فوم کربن برای سلاح مزایای دیگری هم دارد، برای مثال ساختار متخلخل آن برای جذب امواج الکترومغناطیس بسیار مفید است و می‌تواند به انحراف مسیر رادار و ردیابی آن کمک کند؛ اما این نگرانی وجود دارد که فوم کربن اگر در دمای بالا در معرض اکسیژن قرار گیرد، می‌سوزد. البته محققین چینی اعلام داشتند که با استفاده از فوم کربن بسیار قدرتمند می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2224

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.