• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
14

استفاده از فناوری ۶G برای تسلیحات مافوق صوت در چین

  • کد خبر : 2132
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۲۲
استفاده از فناوری ۶G برای تسلیحات مافوق صوت در چین
محققین دانشگاه تیانجین دستگاه لیزری ساخته‌اند که می‌تواند یک پرتو پیوسته امواج الکترومغناطیس در باند تراهرتز ایجاد کند؛ فرکانسی مابین مایکرو ویو و مادون‌قرمز که برای نسل بعدی فناوری ارتباطات ۶G استفاده می‌شود.

دانشمندان چینی اعلام کرده‌اند سلاح‌های مافوق صوت می‌توانند از فناوری ۶G برای ارتباطات و تشخیص هدف، استفاده کنند. این فناوری نتایج مثبتی برای کارایی سلاح‌ها و ارتش دارد. به گفته محققین این پروژه مستقر در تیانجین، با استفاده از امواج الکترومغناطیس می‌توان نفوذ کامل به سپر پلاسمایی ضد سیگنال که حول سلاح مافوق صورت قرار دارد، داشت.

سلاح مافوق صوت به دلیل گازهای داغ و یونیزه شده اطراف که امواج الکترومغناطیس را مسدود می‌کند، مشکل حفظ ارتباط با دنیای خارج را دارد. این مشکل (که از آن به‌عنوان سد سیاه نام برده می‌شود) بر کارآیی دفاعی نیز تأثیرگذار است چراکه رادار مستقر در زمین نمی‌تواند هدف مافوق صوت را در پشت سپر پلاسما شناسایی کند.

محققین دانشگاه تیانجین دستگاه لیزری ساخته‌اند که می‌تواند یک پرتو پیوسته امواج الکترومغناطیس در باند تراهرتز ایجاد کند؛ فرکانسی مابین مایکرو ویو و مادون‌قرمز که برای نسل بعدی فناوری ارتباطات ۶G استفاده می‌شود.

این تراهرتز می‌تواند به پلاسمای سلاح‌های مافوق صوت با ده برابر سرعت صوت و یا حتی بیشتر ورود و خروج داشته باشد. تابش تراهرتز همچنین قادر است تا به مواد نفوذ پیدا کند. اسکنرهای بدن از این فناوری استفاده می‌کنند و در برخی فرودگاه‌ها به کار گرفته می‌شوند تا اجناس پنهان‌شده در زیر لباس را شناسایی کنند.

تلفن‌های هوشمند ۶G نیز نه‌تنها سرعت انتقال داده صدها برابر بیشتر دارند بلکه علائم حیاتی نظیر حرکات، تنفس و سطح قند خون را نیز رصد می‌کنند و این به دلیل حساسیت کم‌نظیر امواج تراهرتز است.

کارایی این فناوری در ارتش نظیر رادار برای هواپیماهای رادار گریز و یا ارتباطات پرسرعت در فضا مورد مطالعه قرار گرفته‌اند؛ اما استفاده از ۶G در سلاح‌های مافوق صوت چالش برانگیزتر است. مطالعات پیشین نشان می‌دهند که سیگنال‌های تراهرتز در فرکانس‌های پایین که در ارتباطات استفاده می‌شود، در هنگام ورود به پلاسما تخریب می‌شوند. امواج با فرکانس بالاتر نفوذ بهتری در پلاسما دارند اما نمی‌توانند چندان از اتمسفر دور شوند.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که امواج تراهرتز ظرفیت قابل‌توجهی برای کاربردهای نظامی دارند؛ اما اگر امواج با فرکانس بالا در یک رادار برای سیستم دفاعی استفاده شود، رادار باید بسیار قدرتمند بوده و آنتن نیز بسیار بلند باشد تا به بردهای طولانی‌تر دسترسی داشته باشد.

درحالی‌که هنوز رقابت چین و آمریکا بر سر ۵G ادامه دارد، دو قدرت نبرد برای ۶G را نیز آغاز کرده‌اند. به ادعای ایلان ماسک، شبکه ماهواره‌ای و ارتباطی استارلینگ با حمایت مالی ارتش آمریکا، در آینده با فناوری تراهرتز به روز می‌شود و سرعت دانلود آن به ۱۰ گیگابایت افزایش خواهد یافت. سرعت دانلود استارلینگ در حال حاضر ۱۰۰ مگابایت است.

چین نخستین ماهواره ۶G دنیا با فناوری تراهرتز را در سال ۲۰۲۰ پرتاب کرد تا تجربه ارتباطات پرسرعت در فضا را بیازماید. در روی زمین نیز دانشمندان چینی تجربه انتقال داده با استفاده از ۶G را داشته‌اند و سرعت دانلود چند صد گیگابایتی را نیز ثبت کرده‌اند.

بنا بر نظر برخی کارشناسان صنایع، تجاری‌سازی ۶G به دلیل چالش‌های فنی، حدود یک دهه زمان خواهد برد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2132

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.