• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

استفاده آژانس هواشناسی اروپایی از مدل هوش مصنوعی چینی

  • کد خبر : 5491
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
استفاده آژانس هواشناسی اروپایی از مدل هوش مصنوعی چینی
یک سازمان بین دولتی در اروپا در حال همکاری نزدیک با یک غول فناوری چینی است تا از هوش مصنوعی (AI) در پیش بینی آب و هوا استفاده کند.

مرکز اروپایی برای پیش بینی هوا در اواخر ماه گذشته یک مدل هوش مصنوعی چینی را با قابلیت پیش بینی آب و هوای جهانی در وب سایت خود راه اندازی کرد. مدل پنگو (Pangu) توسط هوآوی توسعه داده شده است.

این همکاری باعث شده که شرکت فناوری چینی، علم آب و هوا را به کاربردهای عملی تبدیل کند و آژانس هواشناسی اروپا نیز از هوش مصنوعی در پیش بینی‌های روزانه خود استفاده کند.

استفاده از مدل پنگو در پیش‌بینی‌ها، به دلیل عملکرد بالای آن و مرکز تشخیص و ظرفیت قابل توجه هوش مصنوعی در این زمینه است. پیش‌بینی‌های مدل پنگو به هزینه‌های محاسباتی بسیار کمتری نیاز دارند در حالی که از نظر دقت همچنان رقابتی هستند.

آزمایش‌های مقایسه‌ای گسترده بین آوریل و جولای سال جاری نشان داد که مدل پانگو در چندین شاخص دقت و پیش‌بینی آب و هوای سخت، مزایایی را نشان می‌دهد. به همین دلیل مرکز اروپایی تصمیم به استفاده و پذیرش این مدل گرفته است.

طبق مقاله‌ای که در مجله علمی نیچر در ماه جولای منتشر شد، مدل پانگو در پیش بینی‌های خود دقت بالاتری نسبت به روش‌های پیش بینی عددی سنتی نشان داد و می‌تواند آب و هوا را از یک ساعت تا هفت روز قبل و با سرعت ۱۰ هزار برابر سریعتر پیش بینی کند.

در حال حاضر، مدل پنگو می‌تواند پیش‌بینی‌های آب و هوای جهانی را بر اساس ثانیه به ثانیه ارائه دهد، که جنبه‌هایی مانند رطوبت، سرعت باد، دما، فشار سطح دریا و غیره را پوشش می‌دهد. پیش بینی هواشناسی هوش مصنوعی مسیر طوفان داکسوری را پیش بینی کرد و چرخش شدید طوفان خانون را در ۴ آگوست به طور دقیق پیش بینی کرد. این مدل اطلاعات مهمی را برای ادارات هواشناسی در سراسر جهان ارائه کرده است.

پیش‌بینی‌کنندگان حرفه‌ای از پیش‌بینی‌های پنگو به عنوان مرجع استفاده می‌کنند. بسیاری از علاقه مندان به آب و هوا نیز عملکرد آن را در پیش بینی مسیر طوفان به صورت آنلاین زیر نظر دارند.

هدف نهایی هواوی استفاده از مدل پنگو برای ایجاد یک چارچوب پیش‌بینی آب و هوا با هوش مصنوعی نسل بعدی و افزایش دقت و سرعت پیش‌بینی آب‌وهوا است، بنابراین به بشریت کمک می‌کند تا به شرایط آب و هوایی سخت واکنش بهتری نشان دهد.

پیش‌بینی‌کنندگان آب و هوای جهانی، هواشناسان و عموم مردم اکنون می‌توانند به پیش‌بینی‌های ۱۰ روزه هواشناسی جهانی مدل پنگو در وب‌سایت دسترسی داشته باشند.

از سال ۲۰۲۰، ایالات متحده به دلیل نگرانی های امنیت ملی، هواوی را تحریم کرده است. در همین حال، اتحادیه اروپا نیز به دنبال بررسی ممنوعیت اجباری برای کشورهای عضو است که از شرکت‌هایی استفاده کنند که به نظر می‌رسد خطر امنیتی در شبکه‌های ۵G آن‌ها ایجاد می‌کنند، و از جمله میتوان به هوآوی اشاره کرد.

اما هوش مصنوعی نوعی انقلاب در مبحث پیش بینی های آب و هوایی ایجاد کرده است. الگوهای آب و هوا بی قاعده و قانون هستند و حتی قوی ترین ابررایانه ها نمی توانند آن را به طور دقیق محاسبه کنند. اما مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند برخی از ویژگی‌هایی را استخراج کنند که انسان‌ها به آن قادر نیستند، در نتیجه نتایج بهتری به دست می‌آید.

مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند الگوهای جدید را از داده‌های عظیم کشف کنند. توسعه هوش مصنوعی به شکستن انحصارهای پیش‌بینی سنتی و غلبه بر مشکلات در دقت پیش‌بینی عددی آب و هوا کمک می‌کند.

هوش مصنوعی قرار است به یک تغییر دهنده بازی در زمینه هواشناسی تبدیل شود و هواوی یکی از اصلی ترین بخش‌های آن است.

اگرچه مدل هوش مصنوعی کامل نیست. مثلا در پیش‌بینی طوفان، در حالی که مدل پنگو ممکن است در پیش‌بینی روندهای کلی دقیق‌تر باشد، ممکن است در پیش‌بینی نقاط فرود خاص طوفان‌ها به دلیل داده‌های اولیه متفاوتی که توسط هوش مصنوعی استفاده می‌شود، عقب بیفتد.

روش‌های هوش مصنوعی فعلی ممکن است قدرت گردباد را به دلیل نسبت کم داده‌های آب و هوایی شدید و عدم توجه به قوانین فیزیکی دست کم بگیرند. از این رو، در حال حاضر باید بیشتر به مدل‌های عددی برای پیش‌بینی قدرت طوفان اعتماد کرد.

منبع:‌ scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5491

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.