• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
14

دانشمندان چینی‌ به‌دنبال شکست گوگل و فیس‌بوک در زمینه هوش مصنوعی

  • کد خبر : 1222
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
دانشمندان چینی‌ به‌دنبال شکست گوگل و فیس‌بوک در زمینه هوش مصنوعی
یوان جین هوی، بنیانگذار ۴۰ ساله OneFlow Technology در پکن بر این باور است که شرکت او روزی با TensorFlow گوگل و Pytorch فیس بوک رقابت خواهد کرد تا به عنوان بازیگر اصلی در زمینه هوش مصنوعی رایانه‌ای انتخاب شود و از طریق این موفقیت، او بتواند به پاسخ چین به جف دین تبدیل شود، متخصص آمریکایی امور رایانه که ریاست تحقیقات هوش مصنوعی گوگل را بر عهده دارد.

در مصاحبه با سوت چاینا مورنینگ پست، یوان یکی از دانشمندان چینی که تحقیقاتش ممکن است به این کشور در تبدیل شدن به یک ابرقدرت هوش مصنوعی کمک کند، گفت که فقط زمان برای OneFlow مطرح خواهد بود، یک چارچوب open-source که تابستان سال گذشته منتشر شد.

یوان که فعالیت این شرکت را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد، افزود: “من همیشه سعی در دستیابی به آن هدف داشته‌ام و می‌دانم که کار من هنوز از دستاوردهای دین بسیار عقب‌تر است.”

“اما چارچوب OneFlow سریعتر از Google است و من معتقدم که اکوسیستم ما در نهایت می‌تواند با سیستم آنها رقابت کند.”

OneFlow تازه واردی در زمینه چارچوب‌های هوش مصنوعی open-source  برای یادگیری ماشین است که مشابه سیستم عامل‌های رایانه‌های شخصی است.

در حالی که گوگل و فیس بوک چارچوب‌های ترجیحی در سطح جهانی هستند، شرکت‌های بزرگ فناوری چینی در تلاش هستند تا جایگاه خودشان را به دست بیاورند: هووآوی  سیستم عامل Mindspore را توسعه داد، Megvii  نیز سیستم عامل MegEngine را راه اندازی کرد و بیدو پلت فرم Paddle Paddle خود را دارد.

پکن از هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری کلیدی برای توسعه در برنامه پنج ساله چهاردهم خود نام برده است، زیرا پیش بینی می‌شود این موضوع به عنوان نبرد برای برتری در میدان نبرد چین و ایالات متحده باشد.

در حالی که مزیت اصلی چین به دلیل حجم گسترده داده‌های ۱٫۴ میلیارد نفری آن است، این کشور هنوز نتوانسته است نحوه آموزش سریع مدل‌های هوش مصنوعی خود را با استفاده از ورودی‌های عظیم داده تنظیم کند.

یوان در حالی که به عنوان دانشمند هوش مصنوعی در تحقیقات بخش آسیای ماکروسافت برای ایجاد یک بستر بزرگ یادگیری ماشین در سال ۲۰۱۴ کار می‌کرد، یک سیستم الگوریتم آموزش سبک را با استفاده از تنها ده‌ها سرور ایجاد کرد که می‌توانند محاسبات بسیار پیچیده را پردازش کنند.

این موفقیت به دلیل استفاده از این سیستم در موتور جستجوی مایکروسافت باعث به رسمیت شناختن یوان شد و به او اطلاعاتی در مورد پتانسیل رشد آینده داده‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی داد.

یوان گفت: “شبکه‌های عصبی بیولوژیکی حداقل ۱۰۰۰ برابر بزرگتر از شبکه‌های مصنوعی فعلی هستند، این بدان معنی است که مقیاس چارچوب یک بخش مهم از توسعه آینده هوش مصنوعی خواهد بود.”

با مشاهده تقاضای زیاد برای داده‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی، او مایکروسافت را ترک و OneFlow را ایجاد کرد که از برنامه‌های هوش مصنوعی در پردازش تصویر، تشخیص صدا، متن و سیستم‌های توصیه آگهی پشتیبانی می‌کند.

سال گذشته، درآمد این شرکت ۱۳ میلیون یوان (۲ میلیون دلار) بود، اما یوان انتظار دارد این رقم امسال دو برابر شود، زیرا مشتریان بیشتری مایل به آزمایش چارچوب هوش مصنوعی داخلی هستند.

محققان معتقدند چارچوب‌های جدید هوش مصنوعی فرصتی برای درخشش دارند. لئو می، استادیار دانشگاه ادینبورگ و متخصص سیستم‌های یادگیری ماشین می‌گوید: “چارچوب‌های رایج فعلی حدود هشت سال پیش با هدف اصلی برای پشتیبانی از مدل‌های تحت نظارت، مانند مدل‌های دید رایانه‌ای طراحی شده‌اند.”

“این مدل‌ها در مقایسه با مدل‌های غول پیکر هوش مصنوعی که امروزه در حال ظهور هستند، بسیار کوچکتر هستند. امروزه ما منتظر چارچوبی هستیم که برای پشتیبانی از مدل‌های بسیار بزرگتر و هدف قرار دادن برنامه‌های گسترده‌تر طراحی شده باشد.”

در همین زمان، پکن از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی خود حمایت می‌کند تا وابستگی خود را به ابزارهای ایالات متحده کاهش دهد. علی رغم برنامه بلند پروازانه برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در زمینه هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰، تقریباً همه شرکت‌های کوچک و متوسط هوش مصنوعی چینی به سیستم عامل‌های منبع باز از ایالات متحده تکیه می‌کنند.

لو یانشیا، مدیر پژوهشی IDC چین، گفت: “چارچوب‌های یادگیری عمیق منبع باز برای فناوری هوش مصنوعی، اساسی و حیاتی است و ۹۰ درصد برنامه‌های فعلی در بازار ریشه در آنها دارند. این مشکلی است که شما نمی‌توانید برای جایگزینی داخلی در نوآوری هوش مصنوعی استفاده کنید.”

هواوی، غول مخابراتی که تحت تحریم‌های شدید تجاری ایالات متحده دست و پنجه نرم می‌کند، مبالغ قابل توجهی را برای ساخت یک اکوسیستم هوش مصنوعی سرمایه گذاری می‌کند، از چارچوب‌های یادگیری عمیق گرفته تا تراشه‌های هوش مصنوعی و رایانش ابری.

مای از دانشگاه ادینبورگ گفت: “بهترین سناریو برای چارچوب‌های هوش مصنوعی ترکیب طراحی نرم افزار جدید با نوآوری در سخت افزار است زیرا چنین ترکیبی اغلب می‌تواند ده‌ها یا حتی صدها بار باعث بهبود کارایی محاسبات شود.”

چشم انداز یوان برای OneFlow این است که به محبوب ترین چارچوب هوش مصنوعی در جهان تبدیل شود. برای دستیابی به این هدف ابتدا در چین، این شرکت در حال همکاری با آکادمی هوش مصنوعی پکن و آزمایشگاه ژجیانگ مستقر در هانگزو، همراه با دانشگاه‌ها و موسسات درجه یک، از جمله دانشگاه Tsinghua ، دانشگاه ژجیانگ و آکادمی علوم چین است، دانشجویان و دانشگاه‌ها فرصتی برای شناختن و استفاده از OneFlow دارند.

این پروژه در زمینه جذب سرمایه گذاری نیز موفق بوده است. در ماه فوریه این پروژه بیش از ۵۰ میلیون یوان معادل ۷٫۷ میلیون دلار کمک مالی جذب کرد و از آن زمان سرمایه گذاران بیشتری ابراز علاقه کرده‌اند.

یوان گفت: OneFlow از حمایت دولت محلی در زمینه معافیت‌های مالیاتی، استخدام استعدادها و بودجه تحقیق و توسعه برخوردار شده است و در ماه مارس، دبیر حزب کمونیست پکن، کای چی، از دفتر مرکزی این شرکت بازدید کرد، این نشانه سطح بالای حمایت از برای نوآوری فناوری است.

از زمان راه اندازی در چهار سال پیش تاکنون، کارمندان OneFlow از ۳ نفر، از جمله یوان، به بیش از ۵۰ نفر رسیده‌اند. این روزها، یوان می‌گوید که در طول روز سرمایه گذاران را دنبال می‌کند و شب‌ها کد می‌نویسد – سبک زندگی که باعث شگفتی همکاران سابق وی شده و خانواده‌اش را ناامید کرده است.

یوان گفت: “من تمام وقت می‌دویدم. همکاران سابق نمی‌توانستند بفهمند که چرا من یک کار پایدار را رها کردم و یک شرکت تأسیس کردم … حتی خانواده من نمی‌توانند با من موافق باشند، سرمایه گذاران در مورد دیدگاه من منطقی ترند.”

یوان بزرگ شده والدینی است که در استان شمالی هبی کشاورزی می‌کردند، او دانش آموز برتر مدرسه خود بود.

وی پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه Xidian در شمال غربی استان Shaanxi ، در یک دوره دکترا در دانشگاه Tsinghua پذیرفته شد و در آنجا همراه با ژانگ بو، دانشمند مشهور هوش مصنوعی در چین و عضو آکادمی علوم چین تحصیل کرد.

یوان گفت: “من همیشه به دنبال احساس موفقیت بوده‌ام. هر کس باید همین کار را انجام دهد، به دنبال زمینه‌هایی باشد که از مزیت رقابتی برخوردار باشند. ”

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1222

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.