• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
7

استارت‌آپ چینی «فالکون-۹» کوچک می‌سازد

  • کد خبر : 4788
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
استارت‌آپ چینی «فالکون-۹» کوچک می‌سازد
استارت‌آپ چینی گلکتیک انرژی (Galactic Energy) در حال توسعه یک حامل فضایی کوچک شبیه به فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس است.

فالکون-۹ اولین حامل با قابلیت استفاده مجدد در جهان محسوب می‌شود که امکان پرتاب‌های پرتعداد و مقرون به صرفه را فراهم می‌کند. در واقع مرحله اول این حامل دو مرحله‌ای پس از پرتاب، برای بازگشت به زمین هدایت می‌شود و در نقطه‌ای مشخص فرود می‌آید تا دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

گلکتیک انرژی اکنون در حال فراهم کردن مقدمات برای پرتاب آزمایشی حامل سه مرحله‌ای خود به نام پالاس-۱ (Pallas-1) است. پالاس-۱ یک حامل کلاس متوسط سوخت مایع بوده که با طول ۴۲ متر و قطر ۳.۳۵ متر، ۲۲۰ تن وزن دارد. موتورهای پالاس-۱ از اکسیژن مایع و RP-1 (نوع خاصی از نفت سفید) به عنوان سوخت استفاده کرده و آن را قادر می‌سازند تا بتواند ۵ تن محموله را به مدار لئو در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری و ۳ تن محموله را به مدار خورشیدآهنگ در ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری زمین حمل کند.

گلکتیک انرژی پیش از این با ساخت و پرتاب موفق حامل سوخت جامد سرس-۱ (Ceres-1) نام خود را در حوزه پرتاب‌های فضایی مطرح کرده بود. سرس-۱ از سال ۲۰۲۰ تاکنون ۵ عملیات پرتاب را پشت سر گذاشته است که همه آن‌ها موفق بوده‌اند.

سرس-۱ یک حامل فضایی چهار مرحله‌ای بوده که دارای سه مرحله سوخت جامد و یک مرحله فوقانی پیشرفته سوخت مایع است. توسعه پالاس-۱ چالش‌برانگیزتر از سرس-۱ است، زیرا از سوخت مایع بهره می‌برد و به همین دلیل نیاز به موتورهای بسیار پیچیده‌تری دارد.

پالاس-۱ که با حامل PSLV هند نیز قابل مقایسه است، مطابق برنامه‌ریزی‌ها در سال ۲۰۲۴ برای نخستین بار به فضا پرتاب خواهد شد. گلکتیک انرژی سال گذشته میلادی توانسته بود مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار برای توسعه پالاس-۱ جذب کند. گفتنی است چین هنوز موفق به پرتاب حامل فضایی با قابلیت استفاده مجدد نشده است و از این رو چندین استارت‌آپ این کشور در این حوزه در حال رقابت با یکدیگرند.

منبع: space

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4788

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.