• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

از فضا تا هفت دریا؛ ۶ اولویت بلندپروازانه چین برای بهبود اقتصادی در سال ۲۰۲۴

  • کد خبر : 6290
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۳
از فضا تا هفت دریا؛ ۶ اولویت بلندپروازانه چین برای بهبود اقتصادی در سال ۲۰۲۴
چین به منظور بهبود اقتصادی این کشور در سال 2024 اولویت‌هایی را مشخص کرده است.

کنفرانس سالانه دو روزه مرکزی اقتصادی چین، اولویت‌های سیاست گذاری گسترده‌ای را برای دومین اقتصاد بزرگ جهان تعیین کرد تا مسیر بهبودی قوی‌تری را در سال ۲۰۲۴ دنبال کند.

  1. پرواز فضایی تجاری، جاه طلبی‌های پیشرفته

رهبران چین به صراحت بلندپروازی‌های خود را در زمینه پیشرفت فناوری‌های پیشرو، از جمله هوافضا، پرواز فضایی تجاری و علوم کوانتومی اعلام کردند و این حوزه‌ها را منابع جدیدی برای رشد اقتصادی می‌دانند.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات فضایی چین اعلام داشتند موفقیت اسپیس ایکس ایلان ماسک یک “چالش بی‌سابقه” ایجاد کرده است.

چین در تحقیق و توسعه مرتبط پیشرفت کرده، اما تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه و گسترش محصولاتی که نیازهای کسب و کارها و مردم را برآورده می‌کند، داستان متفاوتی است.

  1. تبدیل شدن به یک کشور دریایی قدرتمند

نتیجه این کنفرانس همچنین حاوی الزامات پکن برای تقویت توسعه اقتصاد دریایی چین و تبدیل شدن به یک ابرقدرت اقیانوسی بود، اما در مورد چگونگی تحقق چنین تعهدی توضیحی ارائه نشد.

داده‌های دولتی نشان می‌دهد چین در سه فصل اول سال ۲۰۲۳ اندازه اقتصاد دریایی خود را به ۷٫۲ تریلیون یوان (۱ تریلیون دلار آمریکا) رسانده است که ۵٫۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

در حال حاضر، عدم توافق طولانی مدت در دریای چین جنوبی و دیگر مناقشات ارضی، برنامه‌های بلندپروازانه پکن برای تقویت اقتصاد آبی خود را پیچیده می کند.

  1. اقتصاد نقره‌ای

بیانیه کنفرانس مرکزی اقتصادی به طور خاص به «اقتصاد نقره‌ای» اشاره کرد و رهبران به دنبال تبدیل چالش‌های جمعیتی به فرصتی برای تقویت اقتصاد هستند.

برخلاف سال گذشته، زمانی که مقامات وعده مقابله با پیری و کاهش زایمان را مطرح کردند، پکن اکنون می‌گوید که خواهان توسعه با کیفیت بالا است. رهبران قبلاً تأکید کرده‌اند که استعدادهای چین در حال شکوفایی است، در حالی که کاهش جمعیت این کشور که دهه‌ها رشد سریع اقتصادی را تقویت کرده را کم اهمیت جلوه داده‌اند.

چین در سال گذشته ۲۰۹٫۷۸ میلیون ۶۵ سال یا بیشتر داشت که ۱۴٫۹ درصد از جمعیت را تشکیل می‌داد.

  1. فروش بیشتر برندهای تولید داخل

پکن، گوهو (guohuo) یا برندهای جدید و رقابتی داخلی را به عنوان نقاط رشد جدید برای سال آینده فهرست کرده و امیدوار است قدرت خرید ۱٫۴ میلیارد نفر بتواند اقتصاد را به پیش ببرد.

بسیاری از بازیگران داخلی می‌توانند محصولات مقرون‌به‌صرفه ارائه دهند، در حالی که تنش‌های ژئوپلیتیکی به خرید آنها کمک می‌کند.

در بخش خودروهای الکتریکی و کالاهای مصرفی، برچسب “ساخت چین” نه تنها با میهن پرستی بلکه با کیفیت خوب و طراحی متناسب با نیازهای مشتریان چینی همراه است.

  1. امنیت غذایی

در بیانیه کنفرانس اقتصادی در مورد کشاورزی و امنیت غذایی محتوای بسیار بیشتری نسبت به نمونه سال‌های گذشته وجود داشت.

به طور خاص، پکن متعهد شد که عرضه غلات و سایر مواد غذایی اصلی را تضمین، اندازه زمین‌های قابل کشت را تثبیت و در حفظ و ساخت و ساز زمین‌های کشاورزی سرمایه گذاری بیشتری کند.

تاکید چین بر امنیت غذایی، این کشور را قادر ساخته تا تاثیر پدیده آب و هوایی ال نینو را در سال جاری تا حد زیادی خنثی کند و تولید غلات سالانه با افزایش ۱٫۳ درصدی سال به سال به تقریباً ۷۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ برسد.

پکن بر این نظر است که حفاظت از زمین‌های کشاورزی و رشد محصولات کشاورزی بخشی از اقتصاد و تضمینی برای آن است.

  1. سبک کار عملگرایانهتر

پکن یک اصل کاری جدید برای ایجاد موارد جدید پیش از الغای نمونه‌های قدیمی در نظر گرفته است. به این معنی که آنها برای لغو مواردی مانند سیاست‌های مالکیت عجله نخواهند کرد و از انواع خاصی از کمپین‌ها برای دستیابی به اهداف سیاسی اجتناب می‌کنند.

کمپین‌های صرفه‌جویی در انرژی، کاهش انتشار کربن و سرکوب و محدودیت بخش تدریس خصوصی کشور نتیجه معکوس داشته یا مشکلات جدیدی در سال‌های اخیر ایجاد کرده است.

رهبران چینی همچنین تاکید بیشتری بر مدیریت انتظارات بازار دارند. آنها خواستار یک رویکرد جدید برای ایجاد تعادل میان داده‌های و مدیریت کلان با نحوه احساس و تفکر مردم عادی شدند. آنها می‌گویند ارزیابی سیاست‌ها باید بر اثربخشی یا اجرا متمرکز شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6290

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.