• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
18

ارز دیجیتال آسیایی در سایه حمایت بانک مرکزی چین

  • کد خبر : 1027
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
ارز دیجیتال آسیایی در سایه حمایت بانک مرکزی چین
چین در پی از سرگیری تلاش جهانی در ترویج استفاده از مناقصات قانونی دیجیتال، که جهت انجام تراکنش‌های برون‌مرزی فوری هم‌چون انتقال وجوه برون‌مرزی، تسویه‌حساب معاملات بین‌المللی و تراکنش‌های بازار سرمایه  صورت می‌گیرد، به یک پروژه چندجانبه ارز دیجیتال بانک مرکزی در آسیا پیوسته است.

بانک مرکزی چین طی بیانیه‌ای در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد که موسسه ارز دیجیتالی وابسته به این بانک، اکنون یکی از موسسان پروژه‌ای به نام “پل ارز دیجیتال چند بانک مرکزی” است. سه موسس دیگر پروژه، هیأت پول هنگ‌کنگ، بانک تایلند و بانک مرکزی امارات متحده عربی هستند. طبق این بیانیه، هدف از پروژه مذکور بررسی استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در سناریوهای مختلف برون مرزی است و محیط مناسبی را برای بانک‌های مرکزی آسیا و دیگر مناطق ایجاد خواهد کرد تا در راستای رفع مشکلاتی نظیر بازدهی پایین، هزینه‌های بالا و شفافیت کم، تحقیقات مشترک انجام داده و زیرساخت‌های مالی در زمینه پرداخت‌های برون مرزی را تسهیل نمایند.

به گفته موسسه ارز دیجیتال وابسته به بانک مرکزی چین، بانک‌های مرکزی شرکت‌کننده در طرح نتایج پروژه را جهت ارزیابی امکان اجرای این پروژه برای انتقال وجوه برون‌مرزی، تسویه‌حساب معاملات بین‌المللی و تراکنش‌های بازار سرمایه در نظر خواهند گرفت.

یکی از مسئولین دانشگاه رنمین چین معتقد است که این پروژه به ارتقای پول دیجیتال یا یوان الکترونیک، که هم‌اکنون در برخی نقاط چین مورد آزمایش قرار گرفته و نیز به استفاده گسترده‌تر از آن کمک خواهد کرد. این پروژه چندجانبه همکاری‌های اقتصادی منطقه را تقویت خواهد کرد، چرا که برخی از دستورالعمل‌های آن با پروژه راه ابریشم مرتبط و شامل اقتصادهای آسیای جنوب شرقی است که روابط تجاری قوی با چین دارند. لذا این پروژه به دستیابی به مبادلات ارزی دیجیتال کمک کرده و شناوری ارز آزادتری را در منطقه ممکن خواهد ساخت. طبق این پروژه، بانک‌های مرکزی می‌توانند مدل مشارکت عمومی و خصوصی برای ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهند.

کارشناسان انتظار دارند که این پروژه و نوآوری‌هایی که به دنبال خواهد داشت، “نقاط درد” موجود در حوزه تأمین مالی برون مرزی و نحوه کاربرد آن در دنیای تجارت را مورد هدف قرار دهند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1027

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.