• امروز : یکشنبه - ۲۷ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 16 June - 2024
2

ارتش چین در عملیات‌های خارج از کشور پهپاد را جایگزین انسان می‌کند

  • کد خبر : 6845
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۲۰
ارتش چین در عملیات‌های خارج از کشور پهپاد را جایگزین انسان می‌کند
ماموریت‌های نیروهای ویژه همیشه در فیلم‌ها به تصویر کشیده‌ شده‌اند، اما در دنیای واقعی اجرای آن‌ها بسیار چالش‌برانگیزتر است.

به همین دلیل است که در شهر چنگدو در جنوب غربی چین، یکی از واحدهای ارتش آزادیبخش خلق اعلام کرده که از نزدیک با تیمی از دانشمندان برای توسعه پهپادهایی که قادر به جایگزینی انسان در ماموریت‌های پیچیده خارج از کشور در ۱۰ سال آینده هستند، همکاری می‌کند.

هواپیمای بدون سرنشین (۰۰۷) آنها می‌تواند مسافت‌های زیادی را پرواز کند، به اعماق آب برود و برای مدت طولانی در کمین بماند. این نوع پهپاد، با یک فرمان می‌تواند از آب بیرون بیاید، به سمت هدف برود و پس از وارد کردن ضربه مهلک خود، به صورت نامحسوس به زیر آب برگردد.

دولت چین همواره بر سیاست خود مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها تاکید کرده است و طرح‌های ارتش چین هم در مورد انجام عملیات در خارج از کشور مخفی بوده است.

اما در مقاله‌ای که اخیراً در مجله Fire Control & Command Control منتشر شده است، واحد ۷۸۰۹۲ ارتش آزادیبخش خلق که در این پروژه مشارکت دارد، جزئیاتی را در مورد یک طرح عملیات ویژه در خارج از کشور که احتمالا در آینده انجام شود، فاش کرده است.

آنها استدلال کردند که افشای این طرح نظری به شرکت‌های چینی، مهندسان و دانشمندانی که در حال تحقیق و توسعه پهپادهای جدید هستند کمک می‌کند تا نیازها و اهداف استراتژیک ارتش را بهتر درک کنند.

در این طرح آمده است که این عملیات برای سال ۲۰۳۵، و زمانی که یک درگیری در مقیاس کوچک بین چین و یک کشور همسایه شروع شود، تنظیم شده است. برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از تشدید درگیری، هر دو طرف توافق می‌کنند که تجهیزات خود را به سلاح‌های کوچک، از جمله قایق‌های کوچک، پهپادها و اسلحه‌های ضد هوایی محدود کنند.

در این مقاله نام کشور دیگر ذکر نشده، اما به رودخانه‌ای با عمق متوسط ۳۰ متر و حداکثر عمق ۴۰ متر اشاره شده است که در امتداد مرز بین این دو قرار دارد. چین بسیاری از این رودخانه‌ها را با همسایگان خود شریک است، از جمله رودخانه وسیع و عمیق Yarlung Tsangpo (Brahmaputra) که از تبت به هند می‌ریزد.

در این سناریو، ارتش چین مأموریت ویژه‌ای دارد؛ حمله سریع و بی‌صدا به تاسیسات کلیدی دشمن در اعماق خطوط. هدف، یک مرکز فرماندهی و تدارکاتی حیاتی نیروهای دشمن، در امتداد رودخانه‌ای در ۴۰ کیلومتری مقابل آنها است.

به گفته محققان، ارتش چین برای این عملیات تنها از پهپاد استفاده می‌کند. این پهپادها که به طور هدفمند برای عملیات ویژه ساخته شده‌اند، باید هم به تنهایی و هم به صورت گروهی هماهنگ عمل کنند. آنها باید بتوانند در اعماق رودخانه حرکت کنند و هنگام پرتاب اژدر به سمت قایق‌های گشتی دشمن، شناسایی نشوند.

برای پنهان ماندن، آنها باید نزدیک بستر رودخانه و برای مدت طولانی در زیر آب بمانند و موانعی مانند صخره‌ها را به راحتی طی کنند. هنگامی که به سطح می‌آیند، باید بتوانند در ارتفاعات بسیار پایین پرواز کنند و مانورهای سریع انجام دهند تا از آتش دشمن در امان بمانند. و همانطور که به اهداف خود نزدیک می‌شوند، این پهپادها باید بتوانند فراتر از محدوده بصری درگیر شوند، با دقت ضربه بزنند و سپس بدون دخالت بیشتر انسان، از درگیری خارج شوند.

سیستم‌های پیشرفته اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR) باید به آنها اجازه دهد تا پس از حمله اولیه بر فراز میدان نبرد شناور شوند، آسیب را ارزیابی کنند و تعیین کنند که آیا اقدامات بیشتری لازم است یا خیر. اگر نیروهای دشمن اقدام به فرار کنند، این پهپادها باید توانایی تعقیب و از بین بردن آنها را داشته باشند و از پیروزی کامل قبل از بازگشت به قلمرو چین اطمینان حاصل کنند.

تیم ارتش آزادیبخش خلق در این باره می‌گوید که مدل توسعه این پهپاد جدید از رویکرد ارتش ایالات متحده الهام گرفته شده است. چین دارای بزرگترین و پیشرفته‌ترین کارخانه‌های تولید پهپادهای غیرنظامی در جهان است، اما برخلاف آمریکا، اکثر تامین کنندگان پهپادهای غیرنظامی چینی وارد بازار نظامی نشده‌اند.

ارتش چین در حال اجرای یک طرح بلندپروازانه برای آغاز یک رقابت تسلیحاتی در حوزه پهپاد است که هدف آن غلبه بر رقبا با برتری عددی گسترده، فناوری پیشرفته و مزیت‌های مرتبط با هزینه است و احتمالا این امر، رقبای چین در این زمینه را به سمت بحران‌های مالی سوق می‌دهد.

با توجه به طرح واحد ۷۸۰۹۲، پروژه پهپاد عملیات ویژه احتمالا در دست اقدام است، و در حالی که چین برای برآوردن نیازهای دفاعی رو به رشد خود رقابت می‌کند، تجهیزات نوآورانه‌تری در این راستا نیاز است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6845

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.