• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

ارتباطات پهن باند ماهواره‌ای برای وسایل نقلیه هایپرسونیک فراهم شد

  • کد خبر : 4671
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۳۰
ارتباطات پهن باند ماهواره‌ای برای وسایل نقلیه هایپرسونیک فراهم شد
شرکت چینی گلکسی‌اسپیس (GalaxySpace) قصد دارد خدمات اتصال پهن باند ماهواره‌ای پایدار را برای وسایل نقلیه هوایی هایپرسونیک (معمولا بین ۵ تا ۲۵ برابر سرعت صوت) ارائه دهد.

این شرکت اخیرا آزمایش موفقی را با استفاده از ۶ ماهواره مدار لئوی خود برای اتصال به یک ترمینال با سرعت هایپرسونیک به انجام رسانده است. در طول آزمایش مذکور، ارتباط ماهواره‌ها به مدت ۲۵ دقیقه با یکدیگر و با ترمینال به صورت پایدار و بدون وقفه برقرار بود.

به گفته محققان، نتایج نشان می‌دهد که این فناوری می‌تواند به طور بالقوه برای ارائه خدمات ارتباطات پهن باند به پهپادهای هایپرسونیک و هواپیماهایی با سرعت حداکثر ۲۵ ماخ مورد استفاده قرار گیرد. محققان چالش اصلی برای ایجاد و حفظ اتصال پهن باند با یک وسیله نقلیه هایپرسونیک را ترکیب سرعت و مسیر آن می‌دانند که می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد.

آن‌ها باید اثر داپلر را در طرح خود نظر می‌گرفتند؛ پدیده‌ای که در آن بسامد یک موج بر اثر حرکت فرستنده یا گیرنده تغییر می‌کند و در همه امواج مانند امواج صوتی و امواج الکترومغناطیسی دیده می‌شود. این پدیده به دلیل تاثیر بالقوه آن بر زمان‌بندی و همگام‌سازی بین فرستنده و گیرنده می‌تواند برای سامانه‌های ارتباطی مشکلاتی ایجاد کند.

یکی دیگر از عوامل مهم در ارائه خدمات ارتباطی به یک جسم با حرکت بسیار سریع، نرخ تغییر فرکانس یا سرعت تغییر فرکانس سیگنال در طول زمان است؛ امری که محاسبه آن در سرعت‌های هایپرسونیک چالش‌برانگیز است.

ماهواره‌های گلکسی اسپیس سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شدند و در فاصله حدودا ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دارند. هر ماهواره دارای وزن ۱۹۰ کیلوگرم بوده و طبق گفته این شرکت قادر به انتقال داده با سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه هستند.

نکته قابل توجه پروژه گلکسی‌اسپیس این است که وسایل نقیله هایپرسونیک عمدتا برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از این رو مشارکت یک شرکت خصوصی چینی در برنامه هایپرسونیک چین واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است و برخی تحلیلگران آن را موضوعی غیرعادی توصیف کرده‌اند.

هدف برنامه پروازهای هایپرسونیک چین، توسعه پهپادهای پیشرفته هایپرسونیک یا هواپیماهایی است که قادر به سفر با سرعت ۵ ماخ یا بالاتر هستند؛ در نتیجه خدمات ارتباطی قابل اعتماد برای کنترل و پرواز ایمن این وسایل نقلیه پرسرعت و بسیار متحرک ضروری است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4671

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.