• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
9

ادغام پهپاد و اینترنت اشیا برای مطالعه مناطق دورافتاده

  • کد خبر : 4054
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۳۳
ادغام پهپاد و اینترنت اشیا برای مطالعه مناطق دورافتاده
محققان چینی از فناوری پهپاد برای پایش اکوسیستم مناطقی که دسترسی به آن‌ها سخت است، استفاده کردند.

آن‌ها با ادغام اینترنت اشیا و پهپاد، سامانه‌ای را توسعه دادند و آن را با دستگاه‌هایی برای پایش مناطق مورد نظر یکپارچه کردند. دانشمندان با بهره‌گیری از این سامانه به بررسی اکوسیستم فلات چینگهای-تبت (Qinghai-Tibet) و جمع‌آوری اطلاعات در مورد حیات وحش، فنولوژی (پدیده‌شناسی) و محیط زیست آن پرداختند.

به گفته لی شین (Li Xin)، محقق موسسه تحقیقات فلات تبت (Institute of Tibetan Plateau Research)، با استفاده از این فناوری، نظارت بر اکوسیستم به صورت در لحظه انجام می‌شود که به درک کامل تغییرات اکوسیستم در فلات کمک می‌کند.

چنین مطالعاتی را می‌توان از طریق استقرار ایستگاه‌های هواشناسی خودکار و یا به‌کارگیری دوربین‌های مادون قرمز نیز انجام داد؛ اما جمع‌آوری و انتقال داده از مناطق با دسترسی سخت با این روش‌ها چالش‌برانگیز است و دانشمندان با بهره‌گیری از فناوری پهپاد آن را برطرف کرده‌اند.

تیم پژوهشی که این مطالعه را انجام داد از محققان چندین نهاد چینی از جمله موسسه ITP، دانشگاه لانژو (Lanzhou University)، موسسه محیط‌زیست شمال غرب (Northwest Institute of Eco-Environment) و موسسه‌های تحت نظر آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) تشکیل شده‌اند.

نتایج این مطالعه نشان داد نرخ انتقال داده بین رله پهپاد و ایستگاه زمینی می‌تواند به ۱۰ تا ۱۵ مگابایت بر ثانیه برسد که بدین ترتیب امکان ارسال تصاویر و فیلم‌ها فراهم می‌شود. آن‌ها همچنین راهبردی را ارائه دادند که با استفاده از آن می‌توان زمان مورد نیاز برای انتقال داده بین رله پهپاد و ایستگاه زمینی را کاهش داد.

دانشمندان طی مطالعه خود موفق شدند داده‌هایی را از گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی شامل گوسفند آبی، صنوبر و عناصر محیطی در کوه‌های کیلیان (Qilian) در دامنه شمالی فلات چینگهای-تبت جمع‌آوری کنند. بنابر اظهارات لی شین، این مطالعه راهکار جدیدی برای گردآوری داده‌ها در مناطق بسیار دورافتاده ارائه می‌دهد؛ مکان‌هایی که شبکه‌های رایج زمینی وجود ندارد و دسترسی به آن‌ها نیز دشوار است.

منبع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4054

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.