• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

ادعای آمریکا مبنی بر تلاش چین برای سرقت فناوری‌های فضایی این کشور

  • کد خبر : 5428
  • ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
ادعای آمریکا مبنی بر تلاش چین برای سرقت فناوری‌های فضایی این کشور
مقامات آمریکایی معتقدند آژانس‌های جاسوسی چین و روسیه در تلاش برای سرقت فناوری‌های حیاتی از شرکت‌های خصوصی فضایی آمریکا و تدارک حمله‌های سایبری با هدف تضعیف قابلیت‌های ماهواره‌ای ایالات متحده در زمان درگیری یا اضطرار هستند.

بر اساس هشدار جدید سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا سرویس‌های اطلاعاتی خارجی ممکن است شرکت‌های فضایی، کارکنان آن‌ها و پیمانکارانی را که به این شرکت‌ها خدمات می‌دهند، هدف قرار دهند. به گفته مقامات، داده‌ها و مالکیت معنوی شرکت‌های فضایی ممکن است به دلیل تلاش‌ها برای نفوذ به شبکه‌های رایانه‌ای، جاسوس‌های داخل شرکت‌ها و نفوذ خارجی در زنجیره تامین در معرض خطر قرار گیرد.

مرکز ضد جاسوسی هشدار می‌دهد: «شرکت‌های اطلاعاتی خارجی اهمیت صنعت فضای تجاری برای اقتصاد و امنیت ملی ایالات متحده، از جمله وابستگی فزاینده زیرساخت‌های حیاتی به دارایی‌های فضایی را تشخیص می‌دهند. آن‌ها نوآوری و دارایی‌های مربوط به فضای ایالات متحده را تهدیدهای بالقوه و همچنین فرصت‌های ارزشمند برای به دست آوردن فناوری‌ها و تخصص‌های حیاتی می‌دانند.»

تدابیر امنیتی از شرکتی به شرکت دیگر بسیار متفاوت است و برخی از مقامات آمریکایی معتقدند صنعت فضایی باید در برابر تلاش‌های آژانس‌های اطلاعاتی چین و روسیه برای نفوذ به آن‌ها، حفاظت‌ها را تشدید کند.

جاسوسی فناوری‌های فضایی

از سال ۲۰۱۷ وزارت دادگستری، اتباع چین، روسیه و ایران را به سرقت فناوری‌های مرتبط با فضا متهم کرده است. اکتبر۲۰۲۲، پنج شهروند روس متهم شدند که قصد داشتند به طور غیرقانونی نیمه هادی‌ها و ریزپردازنده‌های مورد استفاده در ماهواره‌ها، حامل‌های فضایی و دیگر برنامه‌های نظامی مبتنی بر فضا را از شرکت‌های آمریکایی به دست آورند. در سال ۲۰۱۹ نیز یک شهروند چینی به دلیل تلاش برای دستیابی به نوعی تقویت‌کننده توان مورد استفاده در برنامه‌های فضایی به زندان فدرال محکوم شد.

در سال ۲۰۲۰، ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (United Launch Alliance)، سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های آمریکایی بوئینگ (Boeing) و لاکهید مارتین (Lockheed Martin) که بسیاری از ماهواره‌های امنیت ملی را در مدار قرار می‌دهد، ادعا کرد یک شرکت چینی در تلاش است به زنجیره تامین آن نفوذ کند. البته تامین‌کننده در استخراج اطلاعات حیاتی موفق نبود.

مقامات آمریکایی همچنین بر این باورند که ناکارآمد ساختن ارتباطات مبتنی بر فضا و ماهواره‌های تصویربرداری احتمالا عامل هرگونه درگیری در آینده است. همزمان با آغاز تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه۲۰۲۲، هکرهای مرتبط با دولت روسیه یک حمله سایبری علیه شرکت آمریکایی ویاست (Viasat) در تلاش برای مختل کردن توانایی اوکراین برای فرماندهی نیروهایش انجام دادند.

از آن جا که شبکه ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) نیز برای اوکراین حیاتی است، با ادامه جنگ، روس‌ها بر پارازیت ماهواره‌ای تمرکز کرده‌اند.

هشداری که صادر شده است به شرکت‌ها توصیه می‌کند حوادث غیرعادی را در شبکه‌های کامپیوتری خود دنبال کنند تا به دنبال اختلال‌های احتمالی باشند؛ همچنین دستورالعمل‌هایی را برای شناسایی عوامل خارجی بالقوه در کسب‌وکار توسعه دهند؛ بررسی لازم روی سرمایه‌گذاران بالقوه انجام شود و حفاظت از مهم‌ترین مالکیت‌های معنوی را در اولویت قرار دهند.

منبع: nytimes

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5428

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.