به گزارش بلومبرگ، فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی که در دسته خودروهای انرژی نوین در چین قرار میگیرند، به ۸۷۹ هزار دستگاه افزایش یافت که ۵۰٫۸ درصد از کل فروش در ماه جولای ۲۰۲۴ را تشکیل میدهد. بر اساس ارقام اولیه، فروش کلی خودروهای جدید در جولای با ۲ درصد کاهش به ۱٫۷۳ میلیون دستگاه رسید.
این نقطه عطف نشان میدهد که صنعت خودروهای برقی، حتی با کاهش تقاضا در سایر نقاط جهان همچنان در چین رو به رشد است. مدیرعامل شرکت بیوایدی، بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی و هیبریدی در جهان، پیشبینی کرد که چین به زودی از آستانه ۵۰ درصد فروش فراتر خواهد رفت.
کاهش فروش کلی خودرو عمدتاً به این دلیل بود که برخی از خودروسازان تولید خود را برای تعطیلات تابستانی سالانه خود متوقف کردند. فروش همچنین پس از کاهش تخفیفات توسط برخی تولیدکنندگان کاهش یافت زیرا جنگ قیمت در این صنعت کاهش یافته است.
این کاهش بخشی از یک نشانه بزرگتر از کاهش هزینههای خودرو در چین است. هزینههای مربوط به خودرو در نیمه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۱٫۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. وزارت دارایی چین به تازگی از بودجه اضافی برای افزایش مصرف رونمایی کردند که شامل دو برابر کردن یارانه برای مبادله خودروهای قدیمی با خودروهای جدید به ۲۰ هزار یوان (۲٫۸۰۰ دلار) میشود.
با ادامه رقابت بر سر قیمتگذاری ، نشانههایی وجود دارد که برخی خودروسازان به دنبال کاهش تخفیفهای خود هستند. برخی از فروشندگان BMW قیمتها را افزایش دادهاند که باعث شده آئودی و مرسدس بنز به دنبال این روند باشند. در همین حال، بی وای دی به کاهش قیمتها ادامه داد و برای مدل Leopard 5 با نام تجاری ممتاز Fang Cheng Bao تا ۱۷ درصد تخفیف داد.
پکن همچنین شرایط لازم برای دریافت وام خودرو را تسهیل کرد و به اجرای کمپینهایی برای ترویج خودروهای الکتریکی در شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی ادامه میدهد، به این امید که مشوقهای جدیدی برای رشد پیدا کند.
منبع: bloomberg