• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6

اختراع دستگاه نوار قلب از راه دور

  • کد خبر : 3641
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
اختراع دستگاه نوار قلب از راه دور
دانشمندان چینی رادار نوار قلب ساخته‌اند که می‌تواند سلامت قلب را از راه دور تشخیص دهد.

اکثر دستگاه‌های نوار قلب به حسگرهای پوستی وابسته هستند، اما تیمی از دانشگاه علم و صنعت چین یک جایگزین بدون تماس ایجاد کرده است.

پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: اسکنر امواج رادیویی می‌تواند حرکت قلب را تشخیص دهد و داده‌ها را با دقت مورفولوژی ۹۰ درصد به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کند. این اسکنر امواج رادیویی می‌تواند فعالیت الکتریکی قلب را از راه دور تشخیص دهد و برای اولین بار نظارت از راه دور علائم حیاتی را ممکن می‌کند.

نظارت منظم نوار قلب نقش مهمی در تشخیص و پیشگیری از بیماری قلبی دارد. با این حال، اکثر این دستگاه‌ها به حسگرها یا الکترودهایی نیاز دارند که در ناحیه قفسه سینه بیمار قرار می‌گیرند تا سیگنال‌های الکتریکی از قلب را ضبط کنند.

به گفته محققان دانشگاه علم و فناوری چین، این دستگاه امکان نظارت کارآمد بر سلامت قلب را فراهم می‌کند، و این در حالی است که استفاده از روش‌های سنتی نوار قلب قابلیت اطمینان، سازگاری و تداوم نظارت را محدود می‌کند.

دانشمندان در مطالعه جدید خود توضیح دادند که چگونه از یک رادار، موج میلی متری برای تشخیص حرکات قلب و تبدیل آن اطلاعات به سیگنال‌های الکتریکی استفاده کردند. به گفته این تیم، این سیستم نوار قلب بدون تماس می‌تواند به نظارت روزانه برخی بیماری‌های قلبی کمک کند.

به گفته نویسندگان این مطالعه که در مجله معتبر IEEE Transactions on Mobile Computing در ماه اکتبر منتشر شد، این اولین دستگاه مبتنی بر امواج الکترومغناطیسی است که از رابطه بین ضربان قلب و فعالیت الکتریکی آن بهره برداری می‌کند.

مطالعات گذشته نشان داده است که سنجش مبتنی بر فرکانس رادیویی می‌تواند چرخه‌های پمپاژ قلب را کنترل کند. دانشمندان مجموعه‌ای از الگوریتم‌های پردازش سیگنال را برای استخراج سیگنال‌های حرکتی چهاربعدی قلب به منظور توصیف جامع فعالیت مکانیکی قلب طراحی کردند.

آنها ابتدا خوانش‌هایی را که از سایر قسمت‌های بدن می‌آمد جدا کردند، تداخل حرکتی مانند تنفس را حذف کردند، سیگنال‌های حرکت قلب و سر و صدای محیط را سرکوب کردند، و در نهایت توانستند داده‌ها را استخراج کنند. محققان یک شبکه عصبی مبتنی بر داده ابداع کردند تا ورودی فرکانس رادیویی را به خروجی سیگنال الکتریکی تبدیل کند.

این تیم ۱۰ ساعت داده‌های نوار قلب بدون تماس و روش سنتی را از ۳۵ شرکت کننده در مطالعه جمع آوری کردند تا دقت قرائت‌ها را مقایسه کنند. به نقل از روزنامه رسمی چاینا ساینس دیلی، دانشمندان بیان داشته‌اند که این فناوری، کمک مهمی در نظارت و تشخیص روزانه آریتمی، حمله قلبی و سایر بیماری‌ها خواهد کرد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3641

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.