• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
15

آیا بوئینگ و ایرباس می‌توانند با جت C919 چین رقابت کنند؟

  • کد خبر : 1576
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
آیا بوئینگ و ایرباس می‌توانند با جت C919 چین رقابت کنند؟
چین در سال‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار هزینه کرده است تا صنعت هوانوردی خود را به استانداردهای بین‌المللی برساند و به ویژه به C919 خود، یک جت مسافربری باریک که برای رقابت با بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A320 طراحی شده است، امیدهای زیادی دارد.

علیرغم سرمایه گذاری هنگفت در تأسیسات مونتاژ هواپیما در چین، ایرباس ممکن است به زودی برتری خود را نسبت به رقیبش بوئینگ از دست بدهد، زیرا انتظار می‌رود شرکت هواپیمایی تجاری دولتی چین (Comac) سال آینده با جت C919 خود وارد بازار هواپیماهای باریک-پیکر شود.

هر دو شرکت ایرباس و بوئینگ در چین مونتاژ جت‌های خود را برای بازار داخلی انجام می‌دهند و اقدامات سیاسی زیرکانه‌ای را برای کمک به آنها انجام می‌دهند تا هر کدام بخشی از بازار گسترده و سریع هوانوردی کشور را به دست آورند. اما آنها به زودی مجبور خواهند شد کانون توجهات خود را با Comac، شرکتی که در تعامل با خطوط هوایی چین مزیت دارد، به اشتراک بگذارند.

چین در سال‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار هزینه کرده است تا صنعت هوانوردی خود را به استانداردهای بین‌المللی برساند و به ویژه به C919 خود، یک جت مسافربری باریک که برای رقابت با بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A320 طراحی شده است، امیدهای زیادی دارد. انتظار می‌رود این هواپیما تا پایان سال جاری مجوز پرواز در چین را دریافت کند.

در نوامبر ۲۰۲۰، بوئینگ برآورد کرد که خطوط هوایی چین طی ۲۰ سال آینده ۸۶۰۰ هواپیمای جدید به ارزش ۱٫۴ تریلیون دلار آمریکا و خدمات هوانوردی تجاری به ارزش ۱٫۷ تریلیون دلار خریداری خواهند کرد. هم بوئینگ و هم ایرباس حضور خود را در چین افزایش داده‌اند تا تلاش کنند بخشی از این بازار را به دست آورند.

ایرباس سال‌ها هواپیماهای خانواده A320 را از خط مونتاژ تیانجین به خطوط هوایی چین تحویل داده و ماه گذشته اولین جت مسافربری عریض A350 خود را تحویل داد.

خط مونتاژ تیانجین که در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد، یک سرمایه گذاری مشترک بین ایرباس، منطقه آزاد تجاری تیانجین و شرکت دولتی صنایع هواپیمایی چین است.

در حالی که کارخانه‌های مونتاژ تنها بخش کوچکی از فرایند تولید هستند، تحلیلگران می‌گویند داشتن امکانات داخل کشور برای کسب و کار در بازار هوانوردی چین مهم است.

ایرباس اولین مزیت متحرک نسبت به بوئینگ را دارد که تنها کارخانه مونتاژ خود را در جوشان، استان ججیانگ، در سال ۲۰۱۸ در مشارکت مشترک با Comac راه اندازی کرد.

علیرغم همه گیری جهانی ویروس کرونا، ایرباس سال گذشته ۹۹ هواپیما و در نیمه اول امسال نیز ۶۴ هواپیما به چین تحویل داد.

اندرو چارلتون، مدیر عامل حمایت از حمل و نقل هوایی گفت: “کارخانه‌های مونتاژ در چین برای ایرباس و بوئینگ بسیار مهم هستند. چین در حال حاضر حدود ۲۵ درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد. هر دوی آنها باید آنجا باشند.”

اما وی افزود: C919 وارد بازار جت‌های باریک پیکر چین خواهد شد و غول‌های هوانوردی بین‌المللی به احتمال زیاد تمرکز بیشتری بر روی هواپیماهای پهن پیکر خود خواهند داشت که Comac هنوز پاسخی برای آنها ندارد.

در حالی که سرمایه گذاری در تاسیسات مونتاژ برای رشد تجارت در چین حیاتی است، هیچ تضمینی وجود ندارد که بتواند به مدیریت تنش‌های سیاسی کمک کند. در پی افزایش تنش‌های تجاری بین پکن و واشنگتن، فروش بوئینگ در دومین اقتصاد بزرگ جهان با افت روبرو شده است و ۷۳۷ MAX این شرکت همچنان پس از دو تصادف مرگبار در اندونزی و اتیوپی در سال ۲۰۱۹ در چین زمین گیر است.

دیوید کالهون رئیس و مدیر اجرایی بوئینگ اظهار داشت پیش بینی می‌کند هواپیمای باریک پیکر مسافربری احتمالا تا پایان سال جاری در چین مجدداً اجازه پرواز خواهند داشت.

قبل از اینکه چین ۷۳۷ MAX را در مارس ۲۰۱۹ زمین گیر کند،  بوئینگ سالیانه یک چهارم هواپیماهای ساخته شده خود را به خریداران چینی می‌فروخت.

به گزارش رویترز، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ MAX هفته گذشته ایالات متحده را به مقصد چین ترک کرد تا پرواز آزمایشی را به عنوان بخشی از تلاش برای جلب رضایت مقامات چینی انجام دهد.

پکن می‌خواهد وابستگی خود به واردات را کاهش داده و به یک رهبر جهانی در صنعت حمل و نقل هوایی تبدیل شود، چیزی که در طرح مدرنیزاسیون صنعتی “ساخت چین ۲۰۲۵” – در میان سایر اسناد خط مشی – مشخص شده است.

دیوید یو، استاد امور مالی دانشگاه نیویورک شانگهای و کارشناس تامین مالی هوانوردی، گفت: در نتیجه، ایرباس و بوئینگ نیز احتمالاً در استراتژی برون سپاری خود دقت خواهند کرد.

وی گفت: “منظور این نیست که همه چیز را برون سپاری کنیم، مهم این است که برخی از اقلام در این امکانات تکمیل شود.” از نظر تولید، این مربوط به حفاظت از مالکیت معنوی و حفاظت از آن است.

در ماه ژوئن، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در خصوص آتش بس درباره مناقشه تجاری ۱۷ ساله خود بر سر یارانه بوئینگ و ایرباس توافق کردند و یک گروه کاری برای رسیدگی به “شیوه‌های غیر بازاری” در سایر کشورها، به ویژه چین، ایجاد کردند.

به گفته یو، بعید به نظر می‌رسد که این آتش بس موجب همکاری بوئینگ و ایرباس شود، اما می‌تواند به آنها این امکان را بدهد که بر رویارویی با تهدیدهای جدید مانند Comac تمرکز کنند.

هر دو شرکت همچنین پذیرفته‌اند که رقابت با شرکت دولتی هنگام راه اندازی C919 اجتناب ناپذیر است.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1576

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.