• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10

آیا آمریکا می‌تواند صنعت تراشه سازی چین را دچار مشکل کند؟

  • کد خبر : 2958
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۲۵
آیا آمریکا می‌تواند صنعت تراشه سازی چین را دچار مشکل کند؟
کنترل‌های صادراتی جدید ایالات متحده بر فناوری‌های تولید تراشه‌های پیشرفته و موتورهای توربین گازی که به تازگی اجرایی شده، مانعی بزرگ برای چین در دستیابی به جاه‌طلبی‌های نیمه‌رسانا ایجاد کرده است.

چهار فناوری محدود شده اداره صنعت و امنیت (BIS)، زیر نظر وزارت بازرگانی ایالات متحده از جمله مواردی هستند که شامل توافقنامه چندجانبه واسنار در سال ۱۹۹۶ در مورد کنترل صادرات سلاح‌های متعارف و کالاها و فناوری‌های با کاربرد دوگانه می شود که چین عضوی از آن نیست.

سه فناوری از چهار فناوری محدود شده شامل نرم‌افزار طراحی الکترونیکی به کمک رایانه است که برای توسعه تراشه‌های نسل بعدی استفاده می‌شود.

تحلیلگران براین نظرند که این محدودیت‌ها به وضوح دومین اقتصاد بزرگ جهان را هدف قرار می‌دهد. ایالات متحده آینده را هدف قرار داده است و محدودیت صادرات نرم افزارهای مورد استفاده برای طراحی تراشه‌های پیشرفته به عنوان برگ برنده‌ای است که واشنگتن قبلاً از آن استفاده نکرده است.

محدودیت‌های صادراتی جدید زنگ خطر را در میان بازار نیمه‌رسانای چین به صدا درآورد زیرا صنعت تراشه داخلی به نرم‌افزار اتوماسیون طراحی الکترونیکی پیشرفته ایالات متحده (EDA) متکی است، مانند نرم‌افزارهایی که توسط Cadence Design Systems، Synopsys و Mentor Graphics به چین ارائه می‌شود. ارائه‌دهندگان نرم‌افزار چینی، مانند Empyrean Technology، همچنان در تلاش هستند تا آنچه را که این شرکت‌های آمریکایی ارائه می‌دهند، دنبال کنند.

علیرغم این تصمیمات، بعید است تامین کنندگان آمریکایی بلافاصله ارائه نرم افزار EDA را به شرکت‌های طراحی تراشه چینی متوقف کنند.

توسعه نیمه هادی در چین به سطحی که نیاز به نرم افزار طراحی برای تراشه‌های با ساختار پیچیده ترانزیستور GAA داشته باشد، پیشرفت نکرده است. با این حال، زمانی که چین به فرآیند ۳ نانومتری در تولید نیمه‌رسانا برسد، چنین نرم‌افزاری مورد نیاز خواهد بود.

شرکت‌هایی مانند Empyrean حداقل یک یا دو نسل از تامین کنندگان اصلی ایالات متحده عقب هستند.

در همین حال، سامسونگ الکترونیکس در ماه ژوئن اعلام کرد که تولید اولیه گره فرآیند ۳ نانومتری خود را با استفاده از معماری ترانزیستور GAA آغاز کرده است. تایوان Semiconductor Manufacturing Co، بزرگترین سازنده تراشه‌های قراردادی جهان، همچنین GAA را در نقشه راه فناوری خود برای فرآیندهای زیر ۵ نانومتر دارد. غول تراشه آمریکایی اینتل احتمالا تولید GAA را بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

منبع:‌ scmp

 

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2958

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.