• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

آموزش زبان چینی در امارات از مهدکودک تا دبیرستان

  • کد خبر : 2146
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۲۲
آموزش زبان چینی در امارات از مهدکودک تا دبیرستان
از زمانی که مدرسه حمدان بن زاید آموزش زبان چینی را در سال 2006 آغاز کرد، آموزش این زبان در امارات متحده عربی گسترش یافت تاجایی که تعداد کل زبان آموزان این زبان به بیش از 45 هزار نفر رسیده است. این اقدام را می‌توان پیش نیاز گسترش روابط و همکاری با چین دانست.

در ابتدای این طرح تنها ۲۰ دانش آموز برای آموزش زبان چینی ثبت نام کردند، اما هم اکنون ۱۴۲ مدرسه با ۱۸۰ معلم چینی و ۴۵ هزار و ۳۱۷ زبان آموز در امارات مشغول تحصیل این زبان هستند. تنها در سال ۲۰۱۹، ۶۰ مدرسه خصوصی از مهدکودک تا دبیرستان آموزش زبان چینی را در این کشور آغاز کردند و این برنامه بخشی از نظام آموزشی ملی امارات است. امارات، نخستین کشور عربی است که آموزش زبان چینی را در نظام آموزشی خود گنجانیده است.

از آنجایی که امارات خود را قطب صدور فرهنگ مدرن عرب در خاورمیانه می‌داند، جذابیت آموزش زبان چینی در این کشور می‌تواند در میان سایر نخبگان دنیای عرب نیز گسترش یابد و در نهایت منجر به افزایش درک و ارتباط بین چین و کشورهای عربی شود.

افزایش همکاری

وزارت آموزش امارات در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد تا پیش از سال ۲۰۳۰ آموزش زبان چینی را در ۲۰۰ مدرسه عمومی خود گسترش خواهد داد. این پروژه برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ و همزمان با ملاقات شی جین پینگ با شیخ محمد بن زاید النهیان پادشاه ابوظبی آغاز شد و با توجه به استقبالی که از آن درمیان جوانان عرب صورت گرفت انتظار می‌رود که پیش از موعد مقرر به اهداف خود دست یابد. تاجایی که برخی در امارات معتقدند چینی سومین سیستم آموزش زبان در این کشور بعد از عربی و انگلیسی خواهد بود.

امارات بزرگ‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری چین در جهان عرب و مدل همکاری اقتصادی و تجاری ذیل طرح کمربند جاده است. چین همچنین دومین شریک تجاری امارات است. در حال حاضر حدود ۶ هزار شرکت چینی در امارات مشغول کسب و کار هستند. دو کشور روابط گسترده‌ای در حوزه‌هایی نظیر فرهنگ، آموزش، علم، فناوری و حتی طب سنتی چین دارند که در پروژه کمربند جاده مورد تاکید قرار گرفته‌اند.

کارشناسان بر این باورند در دوره‌ای که امارات به دنبال گسترش همکاری‌های خود با چین خصوصا در حوزه نوآوری و فناوری است، آموزش نظام‌مند چینی یک استراتژی پایه برای آن محسوب می‌شود.

امارات در سال‌های گذشته یک مدل توسعه متوازن و پایدار برای خود در پیش گرفته و به دنبال تقویت روابط با چین به عنوان یک شریک مهم در تمامی جنبه‌هاست.

امارات یکی از نقاط مهم حمل‌و‌نقل است که سه قاره را به یکدیگر متصل می‌کند و یک مرکز اقتصادی مهم در خاورمیانه به شمار می‌رود که آموزش زبان چینی در آن می‌تواند منجر به گسترش آن در سایر کشورها نیز شود.

دانشگاه جده در عربستان نیز آموزش زبان چینی را از اکتبر ۲۰۲۱ آغاز کرده است و رسانه‌های محلی از این اقدام به عنوان عصر جدید زبان چینی در عربستان سعودی نام می‌برند.

تا سال ۲۰۲۱، ۱۵ موسسه کنفسیوس در ۱۱ کشور خاورمیانه همچون اردن، ترکیه و عربستان سعودی حضور داشته است.

نخستین مرکز کنفسیوس در جهان عرب در دانشگاه سنت خوزه لبنان در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد و بیش از ۴ هزار زبان آموز چینی در آن مشغول به تحصیل بوده‌اند. امروزه علاوه بر دانشگاه سنت خوزه، دانشجویان سایر دانشگاه‌ها نیز برای آموزش زبان چینی به این مرکز مراجعه می‌کنند خصوصا کسانی که به دنبال کار در چین و یا ادامه تحصیل در این کشور هستند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2146

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.