• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

آمریکا شرکت‌های هوش مصنوعی و تراشه سازی چین را به کمک به ارتش متهم کرد

  • کد خبر : 6589
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۰۱
آمریکا شرکت‌های هوش مصنوعی و تراشه سازی چین را به کمک به ارتش متهم کرد
پنتاگون، تولیدکننده چیپ‌های حافظه در چین و بازیگران کلیدی در هوش مصنوعی، انرژی و خودرو را به فهرست شرکت‌هایی افزود که متهم به کمک به ارتش این کشور آسیایی شده‌اند. این فهرست با هدف هشدار به متحدان در برابر تهدیدات احتمالی امنیت ملی تهیه شده است.

وزارت دفاع آمریکا، شرکت فناوری‌های حافظه یانگ تسه و شرکت تشخیص چهره Megvii را به این فهرست افزوده که از قبل شامل شرکت‌های بزرگ مخابراتی و هوافضا و همچنین شرکت فن‌آوری‌های هوآوی و شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رسانا می‌شد.

پنتاگون همچنین شرکت China Three Gorges Corp که پروژه‌های انرژی پاک را در چین و ۲۰ کشور دیگر اجرا می‌کند و شاخه‌ای از شرکت Hesai Group که LiDAR یا تجهیزات تشخیص جاده را در سیستم های رانندگی خودران استفاده می‌کند، را نیز در این فهرست گنجانده است.

واشنگتن پیش از این نیز محدودیت‌های صادراتی و تحریم‌های دیگری را علیه هوآوی، SMIC و سایر شرکت‌های موجود در فهرست پنتاگون اعمال کرده بود و این اقدام بخشی از یک کارزار گسترده‌تر برای جلوگیری از ظهور رقیب ژئوپلیتیکی است که آن را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند. هوآوی و SMIC که در اواخر سال ۲۰۲۳ تراشه‌ای پیشرفته‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد برای چین طراحی و تولید کردند، هر دو از خرید بسیاری از نرم‌افزارها و مدارهای آمریکایی منع شده‌اند.

به گفته مقامات چین، این اقدام ایالات‌متحده اصول رقابت در بازار و قوانین تجارت بین‌الملل را نقض، اعتماد شرکت‌های خارجی و منافع شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را تضعیف می‌کند و نتیجه معکوس خواهد داشت.

نگرانی و توجه دولت ایالات‌متحده در سال‌های گذشته در مورد آنچه استراتژی ترکیبی نظامی-غیر نظامی چین نامیده می‌شود، افزایش یافته است. این مفهوم به شرکت‌های غیرنظامی عادی اطلاق می‌شود که به نوعی به ارتش چین کمک می‌کنند. نقش هوش مصنوعی در استفاده نظامی نیز نگران‌کننده بوده است. به جز Megvii، پنتاگون شرکت Yitu را به فهرست ممنوعیت‌های خود اضافه کرده است.

شرکت Three Gorges پروژه‌های انرژی پاک را اجرا می‌کند – که عمدتاً به خاطر سیستم سدهای بزرگ در مرکز چین شناخته می‌شود – سومین تولیدکننده بزرگ برق در برزیل است و در کشورهایی مانند مکزیک، مصر و پاکستان در زمینه انرژی بادی و خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده است.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6589

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.