• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

آمریکا در جستجوی اطلاعات مربوط به تراشه تلفن هوشمند هوآوی

  • کد خبر : 5666
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
آمریکا در جستجوی اطلاعات مربوط به تراشه تلفن هوشمند هوآوی
ایالات متحده در جستجوی جزئیات اطلاعات مربوط به تراشه تلفن هوشمند Mate 60 Pro هوآوی است که در چین و احتمالاً توسط شرکت SMIC ساخته شده است.

ایالات متحده در تلاش است تا جزئیات کاملی از پیشرفت‌های شرکت هوآوی در حوزه فناوری تراشه کسب کند. این خبر، احساسات ملی‌گرایانه چینی‌ها را برانگیخته و گمانه‌زنی‌هایی درباره اثربخشی محدودیت‌های اعمال شده از سوی واشنگتن بر بخش گسترده‌ای از فناوری این کشور را بر سر زبان‌ها انداخته است.

جیک سالیوان، مشاور امور امنیت ملی ایالات متحده اعلام کرد دولت آمریکا قصد دارد از ترکیب دقیق پردازنده موجود در گوشی  Mate 60 Pro هوآوی مطلع شود. بررسی‌های انجام‌شده توسط بلومبرگ نیوز نشان داده است این پردازنده تنها چند سال از نسل فعلی پردازنده‌ها عقب‌تر است و توسط شرکت Semiconductor Manufacturing International Corp (SMIC)، از شرکت‌های فهرست شده در لیست سیاه ایالات متحده ساخته شده است.

پس از آن که هوآوی به طور ناگهانی گوشی خود را بدون هیاهو در هفته گذشته به بازار عرضه کرد، سکوت واشنگتن با اظهارات سالیوان شکست. این اظهارنظر همزمان با حضور وزیر بازرگانی ایلات متحده جینا ریموندو در چین مطرح شد. چندی پیش، رسانه‌های دولتی چینی بار دیگر از این موفقیت به عنوان دستاورد مهمی یاد کردند که به کاهش وابستگی  چین به فناوری آمریکایی کمک می‌کند. روزنامه اکونومیک دیلی بازی با کلمات «تراشه» و «قلب»، از آن به تجسم «جان‌مایه چین» یا «چاینا اسنس» تعبیر می‌کند.

جیک سالیوان در یک نشست خبری در کاخ سفید اظهار کرد: «تا زمانی که اطلاعات دقیق‌تری درباره ماهیت و ترکیب این تراشه به دست نیاورده‌ایم، از اظهارنظر در مورد آن خودداری می‌کنم. اما بدون در نظر گرفتن این موضوع، چنین رخدادی حامل این پیام است که ایالات متحده باید بر سیاست«حیاط کوچک، حصار بلند» و اعمال محدودیت‌های فناوررانه خود ادامه دهد. این رویکرد دولت آمریکا به طور خاص بر مسائل  امنیت ملی تمرکز دارد، نه بر مسئله گسترده‌تر جداسازی تجاری.»

شرکت‌های هواوی و SMIC هر دو مشمول تحریم‌هایی هستند که مانع از دسترسی آن‌ها به پیشرفته‌ترین فرآیندها و تجهیزات تولید می‌شود، زیرا ایالات متحده نگران کمک‌های احتمالی این شرکت‌ها به ارتش چین است. مدل Mate 60 Pro که با استفاده از پردازنده Kirin 9000s  هفت نانومتری ساخته شده است، نشان دهنده پیشرفت اولیه تلاشهای پکن برای کاستن وابستگی به فناوری آمریکایی است. برخی از تحلیلگران اظهار کردند که اگر هواوی بتواند این دستگاه را در مقیاس انبوه تولید کند، می‌تواند فروش گوشی آیفون را در این کشور تهدید کند.

شرکت هوآوی که در شنژن مستقر است، گوشی پرچم‌دار Mate 60 Pro خود را بدون برگزاری مراسم رسمی به بازار عرضه کرد. اما پس از انتشار گزارش‌های اولیه در مورد قابلیت‌های بی‌سیم و تراشه آن و برانگیخته شدن احساسات میهن‌پرستانه در Weibo و سایر شبکه‌ها، خبر به سرعت در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

عرضه این تلفن باعث رشد سهام شرکت‌های تولید کننده تراشه در چین شد. همچنین، سرمایه‌گذاران شروع به جستجو و شناسایی شرکت‌های مرتبط با هواوی کرده‌اند چرا که ممکن است بتوانند از پیشرفت حاصل شده در توسعه پردازنده‌های ساخت چین بهره‌مند شوند. تحلیلگرانی از جمله ادیسون لی از شرکت Jefferies می‌گویند که تولید انبوه Mate 60 Pro می‌تواند بر فروش آیفون نسل بعدی شرکت اپل در یکی از بزرگترین بازارهایش آسیب برساند. لی افزود این گوشی می‌تواند بر فروش نسل بعدی آیفون تا ۳۸ درصد تأثیر بگذارد.

آجیت منوچا، مدیر اجرایی گروه صنعتی SEMI، به تلویزیون بلومبرگ گفت: بسیار واضح است که صنعت نیمه‌رسانا برای هر کشوری در جهان بسیار استراتژیک است. با توجه به تنش‌های ژئوپلیتیک، هر کشور تمام تلاش خود را برای تثبیت و تقویت عملکرد خود در این صنعت به خرج خواهد داد. بنابراین من از اینکه چین سال‌هاست روی این موضوع کار می‌کند، تعجب نمی‌کنم.»

برخی از کارشناسان هشدار داده‌اند چنانچه دولت امریکا به محض شناسایی نقض محدودیت‌های اعمال شده، اقدامات لازم را به عمل نیاورد، کمپین جهانی به رهبری این کشور برای متوقف کردن دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته با شکست روبرو خواهد شد.

مقامات آمریکایی بارها گفته‌اند هدف آنها از این اقدامات، کاهش ریسک و مخاطرات مترتب بر همکاری‌ با چین است نه قطع کامل ارتباطات با این کشور.

همزمان با دست و پنجه نرم کردن پکن با عدم قطعیت‌های اقتصادی، دولت بایدن مدعی تلاش برای تعامل با پکن و کاهش تنش بین دو اقتصاد بزرگ و قدرت نظامی جهان است. در ماه‌های اخیر، واشنگتن مقامات بلندپایه‌ای مانند ریموندو و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه خود را به پکن فرستاده است، اگرچه به نظر نمی‌رسد این سفرها نتایج قابل توجهی در بر داشته باشند.

لین سونگ نان، استاد مهندسی برق در دانشگاه ملی تایوان می گوید: «هوآوی در حال امتحان کردن عبور از خط قرمز امریکا است. اگر ایالات متحده هیچ اقدامی انجام ندهد، هواوی چنین تلقی خواهد کرد که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد و سایر تامین کنندگان آن هم شروع به تقلید کارهای SMIC خواهند کرد و بدین ترتیب، تحریم‌های ایالات متحده به دست فراموشی سپرده خواهند شد».

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5666

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.