• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6

آمریکا به دنبال محدود کردن پیشرفت‌های چین در زمینه هوش مصنوعی

  • کد خبر : 4509
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
آمریکا به دنبال محدود کردن پیشرفت‌های چین در زمینه هوش مصنوعی
به گفته تحلیلگران چینی، تصمیم آمریکا برای افزودن گروه اینسپور (Inspur) به لیست سیاه تجاری، پیشرفت چین در هوش مصنوعی را محدود می‌کند، زیرا این غول سرور بیش از نیمی از سرورهای هوش مصنوعی را در بازار داخلی چین ارائه می‌دهد.

اینسپور دومین تولیدکننده بزرگ سرور هوش مصنوعی در جهان، یکی از ۲۸ شرکت چینی است که به همراه شرکت ژنتیک BGI و توسعه دهنده تراشه Loongson، به دلیل فعالیت‌های ادعایی مغایر با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا، به فهرست نهادهای وزارت بازرگانی ایالات متحده اضافه شده است.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، اینسپور در سال ۲۰۲۰ ابتدا در معرض خطر تحریم شدن قرار داشت زیرا در لیست ۲۰ شرکت چینی بود که ادعا می‌شد با ارتش چین در ارتباط است. در آن زمان اینتل برای مدت کوتاهی صادرات به اینسپور را به حالت تعلیق درآورد، اما بعدا وقتی مشخص شد که این شرکت تحریم نشده است، ارسال تجهیزات از سر  گرفته شد.

اضافه شدن اینسپور به فهرست نهادهای واشنگتن بدین معناست که شرکت مستقر در شاندوندگ برای تامین قطعات کلیدی از شرکت‌های آمریکایی دچار مشکل خواهد شد، اقدامی که به شدت مانع توسعه قدرت چین در حوزه پردازش خواهد شد.

برای مثال، اینسپور تامین کننده کلیدی سرورهای هوش مصنوعی برای بیدو است، غول موتور جستجوی چینی که در حال کار بر روی سرویس‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، البته از نوع چینی است. همچنین اینسپور قراردادهای مشارکتی استراتژیک با شرکت‌هایی همچون تنسنت و علی بابا بسته است و سرورهای آن توسط ارائه دهندگان زیرساخت کلیدی چین همچون China Mobile استفاده می‌شود.

شیانگ لیگانگ، موسس پورتال اطلاعاتی متمرکز بر ارتباطات راه دور (CCTime.com) در پکن در این باره گفت: تحریم  اینسپور نشانه آشکاری است که آمریکا به دنبال ضربه زدن به قدرت پردازشی چین است. اینسپور یک شرکت بسیار مهم برای چین است. ایالات متحده در تلاش است تا از افزایش قدرت پردازش چین جلوگیری کند.

عدم تامین تراشه‌های پیشرفته از شرکت‌های آمریکایی همچون انویدیا و اینتل می‌تواند مشکلات فراوانی برای اینسپور به وجود آورد. در گزارش سالیانه شرکت اینسپور که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، شرکت انویدیا در رتبه دوم صادرات به این شرکت چینی قرار داشت که تقریبا ۸ درصد بودجه خرید آن سال اینسپور را به خود اختصاص داده بود.

به گفته لیو جینگ فنگ، محقق ارشد در اندیشکده فناوری Jazzyear مستقر در پکن، قدرت پردازش و منابع داده، دو مورد از حیاتی‌ترین ابزارها برای پیشرفت هوش مصنوعی هستند.

شرکت‌های اینترنتی چینی در حال حاظر در تلاش هستند تا محصولات مختلف مشابه ChatGPT را ارائه کنند و این امر تقاضا برای خرید سرورهای هوش مصنوعی اینسپور را افزایش می‌دهد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4509

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.