• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
6

آمادگی دانشمندان چینی برای آزمایشات بالینی کبد مصنوعی

  • کد خبر : 5691
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
آمادگی دانشمندان چینی برای آزمایشات بالینی کبد مصنوعی
کبد زیست مصنوعی مبتنی بر سلول‌های بنیادی برای آزمایش‌های بالینی تایید شده است تا به بیماران کبدی کمک کند تا سموم را از خون خود حذف کنند.

مقامات چینی برای آزمایش‌های بالینی یک کبد مصنوعی مبتنی بر سلول‌های بنیادی آمادگی پیدا کرده‌اند، پیشرفتی که می‌تواند به میلیون‌ها نفر در مبارزه با نارسایی کبد کمک کند.

یک تیم چینی یک بیوراکتور برای یک کبد مصنوعی بیولوژیکی ساخته‌اند، دستگاهی خارج از بدن که وظیفه سم زدایی و سنتز پروتئین‌ها و مواد شیمیایی لازم برای هضم و رشد کبد را انجام می‌دهد.

خون از طریق سیستم بیوراکتور جریان می‌یابد، که از یک غشای فیبر توخالی برای رشد سلول‌های بنیادی و مواد ضروری استفاده می‌کند، سپس به جریان خون بیمار وارد می‌شود و به آنها کمک می‌کند بافت را بازسازی کنند و آسیب کبدی ناشی از التهاب را سرکوب کنند.

غشاهای مشابه به طور گسترده در سایر فرآیندهای پزشکی مانند دیالیز استفاده می‌شوند، اما این اولین بار است که از آن برای کشت سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود.

هدف از کبد مصنوعی بیولوژیکی کمک به کبد بیمار تا زمانی که بازسازی شود یا تا زمانی که پیوند مناسب برای پیوند در دسترس باشد، است.

مدیر اجرایی مرکز پزشکی در بیمارستان ژوجیانگ در این باره گفت: «در مدل‌های حیوانی شامل خوک‌ها و میمون‌ها، ما مشاهده کردیم که روش ما میزان بقا را از ۱۷ درصد، به ۸۷٫۵ درصد افزایش داد. کارآیی آن هم در مدل‌های سلولی و هم در مدل‌های حیوانی بسیار خوب به نظر می‌رسد. علاوه بر این، کنترل کیفیت ما در تولید پایدار است.

نارسایی کبد که می‌تواند ناگهانی شروع شود یا به آرامی ایجاد شود، به دلیل شروع سریع اختلال عملکرد سلول‌های کبدی، خطر مرگ و میر بالایی دارد. حداقل ۳۰۰۰۰ بیمار در ایالات متحده و اروپا سالانه با نارسایی کبدی تشخیص داده می‌شوند. سالانه بیش از نیم میلیون نفر در چین را مبتلا می‌کند، در حالی که ۳۰ میلیون نفر دیگر به هپاتیت مزمن در معرض خطر هستند.

درمان‌های فعلی برای نارسایی کبد شامل:

الف) مراقبت‌های پزشکی استاندارد (درمان حمایتی، درمان علت شناختی و پیشگیری از عوارض) نرخ بقای پایینی دارد.

ب) درمان‌هایی از جمله تبادل پلاسما، پرفیوژن پلاسما، همودیالیز و هموفیلتراسیون.

ج)  پیوند کبد، موثرترین درمان، به دلیل هزینه‌های بالا و کمبود در تعداد اهداکنندگان مشکلات محدودیت دارد.

سیستم پشتیبانی از کبد زیست مصنوعی یک جایگزین امیدوارکننده برای عملکردهای جزئی کبد مانند سم زدایی متابولیک و سنتز پروتئین است. کبد زیست مصنوعی بازسازی کبد را تقویت می‌کند، از عوارض شدید جلوگیری می‌کند و بقا را بهبود می‌بخشد.

مشاهدات نمایانگر آن است که این فناوری امیدوارکننده می‌تواند در آستانه موفقیت در استفاده تجاری باشد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5691

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.