• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
4

آمادگی تراشه سازان چینی برای زمستان این صنعت همزمان با تحریم‌های آمریکا

  • کد خبر : 3496
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۰۲
آمادگی تراشه سازان چینی برای زمستان این صنعت همزمان با تحریم‌های آمریکا
برخی مدیران شرکت‌های تراشه سازی چین بر این نظر هستند که اگر سرمایه گذاری جدیدی وجود نداشته باشد، به زودی سرمایه آنها به اتمام خواهد رسید و  شرایط به آسانی دو سال پیش نیست، زمانی که ترامپ برای اولین بار شروع به اعمال تحریم‌ها بر این صنعت کرد.

این مدیران از جمله بسیاری از کارآفرینان چینی تراشه هستند که تلاش می‌کنند در برابر طوفانی که صنعت تراشه این کشور را درنوردیده است، سرپناهی پیدا کنند. رشد این صنعت که در مواجهه با تحریم‌های قبلی ایالات متحده رخ داد، پس از تشدید محدودیت‌ها توسط واشنگتن به ناامیدی تبدیل شده است. اکنون، تمام شرکت‌های چینی تراشه برای سال سختی آماده می‌شوند.

در سال ۲۰۲۰، زمانی که واشنگتن ده‌ها شرکت فناوری چینی، از جمله را در فهرست سیاه قرار داد، این امر به رونق بخش تولید و طراحی تراشه چین کمک کرد زیرا شرکت‌ها برای پاسخگویی به درخواست پکن برای خوداتکایی فناوری تلاش کردند. بایرن، یک شرکت طراحی تراشه که از این انگیزه سود برد، در ۱۸ ماه اول تأسیس، ۴٫۷ میلیارد یوان (۶۴۸٫۵ میلیون دلار آمریکا) جذب کرد.

تنها در سال گذشته، چین ۵۹۲ شرکت طراحی تراشه یا حدود ۱۱ استارت آپ جدید در هفته اضافه کرد. شهرهای چینی متمرکز بر نیمه هادی ها مانند شانگهای، پکن، شنزن و نانجینگ در مجموع تا پایان سال ۲۸۱۰ شرکت در این حوزه داشتند.

اما وضعیت از آن زمان به شدت تغییر کرده است. در جریان رویدادی در نشست سمیکان چین، از هر پنج مدیر اجرایی شرکت‌های چینی، چهار نفر پیش‌بینی کردند که سال ۲۰۲۳ بدتر از امسال خواهد بود و افزودند که آنها «برای زمستان آماده می‌شوند».

سال آینده، چه از منظر جهانی یا داخلی، نسبتاً کند خواهد بود، بنابراین شرکت‌ها باید محصول خود را بهبود بخشند. این رکود متاثر از همه گیری کرونا، افزایش نرخ بهره در ایالات متحده و اشباع تراشه‌های جهانی است.

پیش بینی‌هایی مطرح بود که صنعت نیمه هادی‌ها در سال ۲۰۲۳ در بحبوحه افزایش تورم و تضعیف هزینه‌های مصرف کننده، با کاهش درآمد مواجه خواهد شد، که نشان دهنده پایان ناگهانی یکی از بزرگترین چرخه‌های رونق صنعت خواهد بود.

اگرچه کمبود تراشه در حال کاهش است، بازار جهانی نیمه هادی‌ها وارد دوره ضعف می‌شود، که تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت، زمانی که درآمد نیمه هادی ها ۲٫۵ درصد کاهش یابد.

با افزایش علائم هشداردهنده برای صنعت، کنترل‌های جدید صادرات ایالات متحده که در اکتبر اعمال شد ضربه غیرمنتظره دیگری را وارد کرد. در ۷ اکتبر، اداره صنعت و امنیت ایالات متحده، آژانسی زیر نظر وزارت بازرگانی، دور جدیدی از کنترل‌های صادراتی را با هدف محدود کردن توانایی چین در دستیابی به تراشه‌های پیشرفته، توسعه و نگهداری ابررایانه‌ها، و ساخت نیمه هادی‌های پیشرفته برای کاربردهای نظامی، از جمله سلاح‌های کشتار جمعی اجرا کرد.

این تحریم‌ها که تا به امروز جامع‌ترین و مخرب‌ترین تحریم‌ها هستند که صنعت نیمه‌رساناهای چین را هدف قرار می‌دهند، به دنبال تصویب قانون تراشه‌ و علم ایالات متحده برای تقویت ساخت تراشه‌های داخلی و اقدام وزارت بازرگانی برای محدود کردن انویدیا و دستگاه‌های پیشرفته میکرو (AMD) از فروش پیشرفته‌ترین تراشه‌های هوش مصنوعی (AI) به چین صورت گرفت.

آخرین کنترل‌های صادراتی ممکن است سرمایه‌گذاری در گره‌های فرآیند تولید پیشرفته را در آینده برای چین دشوار کند و برای آماده شدن برای زمستان، باید تحقیق و توسعه بیشتری انجام دهد.

بایرن که توانایی طراحی تراشه‌های قدرتمندتر از انویدیا را داشت، مجبور شد عملکرد تراشه خود را کاهش دهد تا از کنترل صادرات جلوگیری کند.

حفظ زنجیره تامین در خارج از کشور برای شرکت‌های طراحی تراشه چینی بسیار مهم است، زیرا آنها به کارخانه‌های ساخت پیشرفته‌تری متکی هستند که توسط شرکت‌هایی مانند شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) اداره می‌شود. های سیلیکن، واحد تراشه داخلی هوآوی، گزارش رسانه‌ها مبنی بر اینکه می‌تواند تراشه پیشرفته گوشی هوشمند هواوی را در سال ۲۰۲۳ تولید کند، رد کرد.

کارخانه‌های تجهیزات تولید تراشه، به‌ویژه آن‌هایی که بر گره‌های پیشرفته تمرکز می‌کنند، نیز با تأثیر محدودیت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

تأثیر این تصمیمات در بسیاری از زمینه‌های مختلف ممکن است به زودی نمایان شود، کاهش سفارشات، کاهش درآمد و کمبود سرمایه گذاری می‌تواند برخی را به ورشکستگی وادار کند.

فعالیت تعداد بی سابقه‌ای از شرکت های مرتبط با تراشه در سال جاری متوقف شده است. طبق برخی آمار، حدود ۳,۴۷۰ شرکت که کلمه چینی “تراشه” را در نام یا حوزه تجاری خود دارند بین ژانویه تا آگوست از ثبت خارج شدند.

صنعت نیمه هادی چین در حال حاضر در مرحله رکود یک چرخه تجاری است. شرکت‌های موجود با کاهش نسبت ورودی به خروجی، کاهش فروش، کاهش مقیاس تجاری و همچنین کاهش سود ناخالص مواجه هستند. حتی بزرگترین شرکت‌های این صنعت نیز از رکود در امان نیستند.

مدیران شرکت CXMT بر این نظر هستند که عوامل سیاسی اجتناب‌ناپذیر و همه‌گیری در سال جاری باعث ایجاد برخی نوسانات کوتاه مدت شده و باید در مرحله عدم تعادل عرضه و تقاضا زندگی کنند.

CXMT یکی از دو سازنده برتر تراشه‌های حافظه در چین به همراه فناوری‌های حافظه یانگ تسه (YMTC) است. این باور وجود دارد که هر دو شرکت هدف اصلی آخرین کنترل‌های صادرات ایالات متحده هستند که دسترسی چین به تراشه‌های حافظه با دسترسی تصادفی پویا (DRAM) را با استفاده از گره ۱۸ نانومتری نیم‌پیچ یا کوچک‌تر، و تراشه‌های حافظه فلش NAND با ۱۲۸ لایه یا کمتر را محدود می‌کند.

شرکت‌های بزرگ با کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه و کاهش سرعت عرضه محصولات جدید مواجه هستند.

تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری تایید شده توسط این شرکت‌ها در هفته در مقایسه با چهار ماه قبل تقریباً به نصف کاهش یافته است. مدیران دلیل این امر را «فقدان پروژه‌های با شتاب در صنعت نیمه‌رسانا پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری با شدت بالا» می‌دانند.

برخی از این شرکت قصد دارند همزمان با آماده شدن برای رکود صنعت، سرمایه گذاری را کند کنند، علاوه بر این، استانداردها را برای سرمایه گذاری‌های جدید افزایش دهند و در پروژه‌های با ارزش محتاط عمل کنند.

ملاحظه دیگر شرکت‌ها در زمینه سرمایه گذاری این است که ملیت مدیران شرکت را نیز در نظر می‌گیرند.

این تصمیم تا حدی ناشی از نگرانی در مورد این است که شهروندان ایالات متحده چگونه ممکن است تحت تأثیر قوانین جدید واشنگتن قرار گیرند، که “توانایی افراد آمریکایی را برای حمایت از توسعه یا تولید” تراشه در تاسیسات خاص ساخت نیمه هادی واقع در چین بدون مجوز محدود می‌کند. بسیاری از مدیرانی که نقش مهمی در توسعه صنعت داخلی داشتند در ایالات متحده تحصیل و کار کردند و دارای پاسپورت ایالات متحده بودند.

این احتمال وجود دارد که استارت‌آپ‌های این حوزه در یک سال یا بیشتر تحت شرایط رکود اقتصادی یا بحران نتوانند بودجه دریافت کند، بنابراین ۱۸ ماه ذخیره نقدی برای یک شرکت برای گذراندن چنین دوره‌ای ضروری و امن است.

با این حال، برخی امیدوارند که رکود بیش از یک سال طول نکشد زیرا آنها به دنبال فرصتی برای از بین بردن حباب‌های سرمایه گذاری هستند.

رکود می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مفید باشد زیرا شرکت‌ها به ارزیابی‌های بازار عقلانی باز می‌گردند.

پیش بینی می‌شود بازار نیمه هادی چین احتمالاً در سال ۲۰۲۴ باز می‌گردد و آینده این صنعت در فناوری‌هایی فراتر از گره‌های فرآیندی کوچکتر است. برای مثال، تراشه‌های فوتونیک می‌توانند با استفاده از فوتون‌ها یا ذرات نور، به جای رویکرد مبتنی بر الکترون که در مدارهای مجتمع سنتی استفاده می‌شود، عملکرد بیشتری در سناریوهای مرتبط با هوش مصنوعی ارائه دهند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3496

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.