• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
13

آغاز پروژه «هیدروژن سبز» توسط Sinopec

  • کد خبر : 697
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
آغاز پروژه «هیدروژن سبز» توسط Sinopec
غول صنعت سوخت‌های فسیلی، با همکاری شرکت‌های حوزه انرژی‌ خورشیدی در راستای حرکت چین به سوی عدم انتشار کربن می‌رود.

این همکاری‌ها شامل ایجاد زنجیره تامین هیدروژن سبز و استفاده از جایگاه‌های سوخت سینوپک برای عرضه انرژی هیدروژنی، تحقیق بر روی مواد خام به منظور کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری فرایند تبدیل انرژی خورشیدی، و گسترش استفاده از انرژی خورشیدی در گروه سینوپک است.

سینوپک قصد دارد با تبدیل شدن به بزرگترین تامین کننده انرژی هیدروژنی چین، از رقابت رو به افول بازار سوخت‌های فسیلی (ناشی از گسترش سیاست‌های مقابله با تغییرات اقلیمی در جهان و پیشرفت‌ها در حوزه انرژی‌های پاک) متضرر نشود. هیدروژن سبز از الکترولیزه کردن آب با برق تجدیدپذیر تهیه می‌شود.

در سال ۲۰۱۹ سینوپک بیش از سه میلیون تن هیدروژن تولید کرد (معادل ۱۴ درصد از کل هیدروژن تولید چین).

گروه سینوپک به منظور بررسی فرصت‌های همکاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، کنفرانسی ویدیویی با حضور شرکت‌های Trina Solar،Tianjin Zhonghuan، گروه Longi، و هلدینگ Golden Concord (از مهم‌ترین تولیدکنندگان صفحات خورشیدی) برگزار کرد.

رئیس سینوپک می‌گوید فضای وسیعی برای همکاری‌های چند جانبه وجود دارد و امیدوار است با همکاری‌های گسترده بتوانند هدف چین را در قطع انتشار کربن تا سال ۲۰۶۰ محقق کنند.

در ماه سپتامبر رئیس جمهور شی‌جین‌پینگ با اعلام برنامه قطع انتشار کربن در شورای ملی چین، شگفتی جهانیان را برانگیخت. برای دستیابی به این هدف، ابتدا باید سیاست‌های مشوق کاهش انتشار کربن معرفی شود، و در نهایت میزان انتشار باقی‌مانده نیز با دستگاه‌های جاذب کربن از هوا، خنثی شود. هیدروژن که پس از سوختن کربنی آزاد نمی‌کند، با پیشرفت فناوری و کاهش هزینه تولید در نهایت در بخش حمل و نقل جایگزین سوخت‌های فسیلی خواهد شد.

بنیان‌گذار موسسه مشاوره Asia Europe Clean Energy می‌گوید توانایی سرمایه‌گذاری‌های سنگین و شبکه ارتباط‌های ملی سینوپک کمک زیادی به این شرکت‌ها خواهد کرد. مدیر WaterRock Energy Economics هم معتقد است منابع فنی و اقتصادی سینوپک تاثیر چشمگیری بر کاربردها و پژوهش‌های مرتبط با مواد شیمیایی به‌کار‌رفته در تولید انرژی‌های خورشیدی و هیدروژنی خواهد داشت. پروژه‌های آزمایشی احتمالا به زودی آغاز شوند اما سینوپک به روی‌آوردن «تدریجی» به انرژی‌های نو علاقه بیشتری دارد، لذا در مورد سرعت پیشرفت آن‌ها نمی‌توان مطمئن بود.

سینوپک در ماه اکتبر اعلام کرد در تمام بخش‌های زنجیره تامین، از تولید هیدروژن و ساخت سلول‌های سوختی تا پر کردن ذخایر جایگاه‌ها، سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این گروه در حال حاضر چهار ایستگاه هیدروژن فعال دارد و به زودی هشت ایستگاه جدید نیز افتتاح خواهد کرد.

سینوپک و برنامه سرمایه‌گذاری Enze Fund آن در ماه اکتبر با شرکت آمریکایی Commins توافق سرمایه‌گذاری به ارزش ۳۱۰ میلیون دلار امضا کرد، و در ماه دسامبر نیز با Changzhou Bbetter Film Technologies (سازنده پلیمرهای پلاستیکی که در صفحات خورشیدی نیز کاربرد دارند) به توافق رسید.

سال گذشته نیز با همکاری سینوپک و Air Liquide فرانسه، دو ایستگاه جدید در شانگهای افتتاح شد که در آن‌ها علاوه بر سوخت‌های فسیلی، هیدروژن نیز به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

سینوپک تنها شرکت دولتی چین نیست که به این سمت حرکت می‌کند. Huadian Power International نیز در ماه دسامبر نخستین کارخانه تولید هیدروژن با نیروی باد چین را در مقیاس تجاری راه‌اندازی کرد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=697

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.