• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

آزمایش بمب‌افکن دوربرد H-6K چین با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای

  • کد خبر : 4192
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۲۵
آزمایش بمب‌افکن دوربرد H-6K چین با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای
چین در مانور هوایی اخیر خود بر فراز دریای جنوبی این کشور که در آن هواپیماهای نظامی و جت‌های جنگنده حضور داشتند، بمب‌افکن H-6K را نیز به کار گرفت. H-6K یک بمب‌افکن راهبردی محسوب می‌شود که برای حملات دوربرد طراحی شده و قادر است با خود تسلیحات هسته‌ای حمل کند.

این بمب‌افکن مسافتی بیش از ۵ هزار کیلومتر را در عملیاتی حدودا هفت ساعته پرواز کرد. از H-6K به عنوان ابزاری یاد می‌شود که قابلیت حمله به ناوهای آمریکایی واقع در اقیانوس آرام را دارد. در رزمایش چین، H-6K در هماهنگی با جت‌های جنگنده و هواپیماهای نظامی هشدار زودهنگام و با هدف انجام حملات دوربرد، مانورهای سریع و حملات نظام‌مند مورد آزمایش قرار گرفت.

تیموتی هیث (Timothy Heath)، کارشناس آمریکایی مسائل نظامی بین‌الملل، می‌گوید: «هواپیماهای هشدار زودهنگام می‌توانند به نظارت بر تهدیدات احتمالی در هوا کمک کنند، به ویژه در مقابله با جت‌های جنگنده دشمن که ممکن است سعی در ساقط کردن بمب‌افکن داشته باشند. هواپیماهای هشدار زودهنگام همچنین می‌توانند به هماهنگی فعالیت‌ها در میان هواپیماهای نظامی مختلف کمک کرده و جت‌های جنگنده نیز قادرند از بمب‌افکن برای دفع هر جت مهاجم پشتیبانی کنند.»

به گفته هیث، این رزمایش نشان می‌دهد که چین چگونه از جزایر خود در دریای جنوبی برای انجام فعالیت‌های نظامی استفاده می‌کند. وی با اشاره به شبکه مجمع‌الجزایری که از ژاپن تا شبه‌جزیره مالایا (Malay) امتداد یافته است، عنوان می‌کند: «این ماموریت نشان داد که تجهیزات هوانوردی چین چگونه می‌توانند حملات موشکی را به اهدافی در این جزایر انجام دهند.»

چین اسکله‌ها، رادارها، فرودگاه‌ها، اردوگاه‌های نظامی و آشیانه‌های هواپیماهای بزرگ را در چندین جزیره ساخته است، جایی که هواپیماهای ترابری Y-8، KJ-500 و برخی تجهیزات نظامی دیگر نیز در آنجا مستقرند.

این کارشناس آمریکایی ادامه می‌دهد: «مسافت ۵ هزار کیلومتری می‌تواند به گوام برسد و در صورت تجهیز به سلاح‌های دوربرد، هاوایی را نیز پوشش خواهد داد. این طولانی‌ترین مسافتی است که بمب‌افکن طی آن قادر به انجام عملیات، به‌ویژه در دریای آزاد، است.» به گفته هیث، چین در این رزمایش نشان داد قابلیت‌های بمب‌افکن H-6K تهدیدی را که پیش‌تر نیز متوجه ایالات متحده کرده بود، اندکی افزایش داده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4192

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.