• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

آزمایش ارتباط کوانتومی ضد هک توسط چین و روسیه

  • کد خبر : 6280
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
آزمایش ارتباط کوانتومی ضد هک توسط چین و روسیه
چین و روسیه ادعا می‌کنند که ارتباط کوانتومی ایمن را با استفاده از ماهواره کوانتومی موزی (Mozi) چین با پوشش مسافتی در حدود ۴۰۰۰ کیلومتر را آزمایش کرده‌اند.

دانشمندان روسیه و چین با استفاده از کلیدهای امن ارسال شده توسط ماهواره کوانتومی «موزی»(Mozi) چین به رمزگذاری ارتباطات کوانتومی دست یافته‌اند.

رمزگذاری ارتباطات کوانتومی از اصول مکانیک کوانتومی برای ایجاد کانال‌های ارتباطی امن استفاده می‌کند و هدف آن ایجاد رمزگذاری غیر قابل شکستن و هک است که آن را برای برنامه‌هایی که بالاترین سطح امنیت ضروری است، مانند انتقال اطلاعات حساس در زمینه‌هایی مانند امور مالی، دولتی و دفاعی، بسیار جذاب می‌کند.

سطح بی‌سابقه‌ای از حفاظت از داده‌ها

این پیشرفت، امکان فنی ایجاد یک شبکه ارتباطی کوانتومی میان کشورهای عضو BRICS شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را فراهم می‌کند.

به گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، پژوهشگران موفق شدند فاصله ۳۸۰۰ کیلومتری بین یک ایستگاه زمینی در نزدیکی مسکو و ایستگاه دیگری در نزدیکی ارومچی در منطقه سین کیانگ چین را با این ارتباط امن طی کنند و دو تصویر رمزگذاری شده توسط کلیدهای کوانتومی را مخابره کنند.

به گفته الکسی فدوروف از دانشگاه ملی علم و فناوری روسیه و مرکز کوانتومی روسیه، اولین آزمایش ارتباط کوانتومی کامل بین این دو کشور در مارس ۲۰۲۲ انجام شد.

یک کلید مخفی در طول این آزمایش منتقل شد که دو پیام رمزگذاری شده را با استفاده از کلیدها بر اساس نقل قولی از موزی، فیلسوف چینی و معادله‌ای از یک فیزیکدان اهل شوروی به نام لِو لاندو رمزگشایی کرد.

در این همکاری از ماهواره کوانتومی چین موسوم به «موزی» استفاده شد که راه را برای توسعه شبکه‌های ارتباطی کوانتومی ملی و بین‌المللی هموار کرده است.

ارتباطات کوانتومی راهی امن برای انتقال اطلاعات فراهم می‌کنند و آن را در برابر استراق سمع هکرها مقاوم می‌کنند.

داده‌های رمزگذاری شده به شکل صفر و یک همراه با یک کلید کوانتومی منتقل می‌شوند و اطمینان حاصل می‌شود که افراد غیرمجاز نمی‌توانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

با این حال، محدودیت‌ها در توزیع کلید کوانتومی مبتنی بر زمین به دلیل از دست دادن فوتون‌ها در فواصل طولانی و همچنین محدودیت پوشش انتقال حدود ۱۰۰۰ کیلومتری کابل فیبر نوری وجود دارد.

ماهواره موزی

ماهواره موزی چین، اولین ماهواره ارتباطی کوانتومی جهان است که در سال ۲۰۱۶ پرتاب شد و بر این مشکل غلبه کرد و توانست امکان انتقال کوانتومی از راه دور را فراهم کند.

این ماهواره امکان ایجاد یک شبکه کوانتومی ملی در چین را فراهم می‌کند که هزاران کیلومتر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

روسیه می‌خواهد در فناوری کوانتومی پیشرو باشد

پژوهشگران روسی در سال ۲۰۲۰ با تیم توسعه ماهواره موزی همکاری کردند و آزمایش‌هایی را بین ایستگاه زمینی در مسکو و ایستگاه زمینی نانشان چین انجام دادند تا پتانسیل ارتباطات کوانتومی از راه دور را کاوش کنند.

گزارش رسانه‌های چینی می‌گوید که روسیه می‌خواهد در این فناوری پیشرو باشد و آنها به همکاری با کشورهای عضو بریکس برای ایجاد یک شبکه ارتباطی کوانتومی بزرگ فکر می‌کنند.

با این حال، آنها باید در مورد نحوه تبادل داده‌ها و ایمن نگه داشتن چیزها به توافق برسند. برنامه آنها، پرتاب ماهواره‌های کوانتومی کوچک و ساخت ایستگاه‌های روی زمین است.

روسیه همچنین در حال ورود به رایانش کوانتومی است که مانند ریاضیات فوق پیشرفته است. روس‌ها معتقدند این کار برای پیشرو ماندن در فناوری بسیار مهم است.

منبع: isna

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6280

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.