• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9

۳ فضانورد چین راهی ایستگاه فضایی شدند

  • کد خبر : 3478
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
۳ فضانورد چین راهی ایستگاه فضایی شدند
چین سه فضانورد را برای تکمیل توسعه ایستگاه فضایی ملی این کشور روانه مدار زمین کرد.

این عملیات روز سه‌شنبه ۲۹ نوامبر (۸ آذر) ساعت ۱۵:۰۸ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد و طی آن فضانوردان به وسیله کپسول فضایی شنژو-۱۵ (Shenzhou-15) سوار بر حامل فضایی لانگ مارچ-۲اف (Long March-2F) به فضا رفتند.

در عملیات مذکور فی جونلونگ (Fei Junlong) به عنوان فرمانده به همراه ژانگ لو (Zhang Lu) و دنگ کینگ‌مینگ (Deng Qingming) حضور دارند و قرار است برای مدت ۶ ماه در ایستگاه فضایی چین به نام تیانگونگ (Tiangong) اقامت داشته باشند. در حال حاضر ۳ خدمه شنژو-۱۴ در تیانگونگ حضور دارند و پس از ۱۰ روز از رسیدن فضانوردان جدید به زمین بازمی‌گردند. کپسول شنژو-۱۵ طی این ۶ ماه به ایستگاه متصل می‌ماند تا فضانوردان را در مه ۲۰۲۳ به زمین بازگرداند.

انتظار می‌رود خدمه جدید علاوه بر انجام ۳ یا ۴ راهپیمایی فضایی، بر روی محموله‌های داخل و خارج ایستگاه فعالیت‌هایی داشته و به انجام آزمایش‌های علمی بپردازند. جونلونگ پیش از این در سال ۲۰۰۵ طی ماموریت شنژو-۶ به فضا رفته بود و این تجربه دوم وی به شمار می‌رود، اما لو و کینگ‌مینگ برای اولین بار راهی مدار زمین می‌شوند.

لانگ مارچ-۲اف که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک حامل فضایی ۲ مرحله‌ای بوده و آن را آکادمی فناوری‌ حامل‌ فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته است. این حامل با وزنی بالغ بر ۴۶۰ تن قادر، دارای طول کلی ۶۲ متر است و هر دو مرحله آن ۳.۴ متر قطر دارند.

لانگ مارچ-۲اف می‌تواند ۸۴۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو منتقل کند. این حامل اولین بار در نوامبر ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۹ ماموریت به انجام رسانده که در همه آن‌ها موفق عمل کرده است. لانگ مارچ-۲اف از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. گفتنی است اخیرا مونتاژ ماژول‌های ایستگاه فضایی چین به اتمام رسیده است.

منبع: sfgate

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3478

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.