• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

گسترش همکاری‌های فضایی چین و پاکستان

  • کد خبر : 6889
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
گسترش همکاری‌های فضایی چین و پاکستان
چین داده‌های ماهواره مکعبی ماموریت «چانگ ای -6» (Chang'e-6) را در اختیار پاکستان قرار می‌دهد.

چین به تازگی داده‌های ارائه شده توسط یک ماهواره مکعبی بر روی فضاپیمای «چانگ ای -۶» خود را به پاکستان تحویل داد و همکاری در زمینه اکتشاف ماه بین دو کشور را گسترده‌تر ساخت.

ژانگ کجیان، رئیس اداره ملی فضایی چین (CNSA)، در مراسمی که در پکن برگزار شد، یک حامل داده را به خلیل‌الرحمن هاشمی سفیر پاکستان در چین تحویل داد.

ماهواره مکعبی «آی کیوب-کیو» (ICUBE-Q) را موسسه فناوری فضایی پاکستان و دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین ساخته اند. کاوشگر ماه «چانگ ای -۶» در ۳ می (۱۴ اردیبهشت) پرتاب شد و چهار محموله بین‌المللی از جمله «آی کیوب-کیو» را با خود به فضا برد.

«آی کیوب-کیو» در ۸ مه (۱۹ اردیبهشت) از مدارگرد «چانگ ای -۶» جدا شد تا فعالیت‌های اکتشافی، مانند تصویربرداری از ماه را انجام دهد.

جی پینگ (Ge Ping)، معاون مرکز مهندسی فضایی و اکتشاف ماه چین گفت: فضاپیمای «چانگ ای -۶» که با موفقیت یک روش ترمز نزدیک ماه را انجام داد و در ۸ می وارد مدار ماه شد، به طور عادی کار می‌کند و کار مدیریت پرواز بعدی نیز طبق برنامه انجام می‌شود.

جی می‌گوید: هم چین و هم پاکستان برای این همکاری، اهمیت بسیاری قائل هستند. در طول توسعه این محموله، سازمان‌های دولتی و موسسات علمی در هر دو کشور، فعالیت‌های قابل توجهی انجام دادند.

وی افزود: من معتقدم که این همکاری برای ارتقای روابط دوستانه بین دو کشور و تقویت درک مردم از ماه، بسیار اهمیت دارد.

ماهواره «آی کیوب-کیو» حاصل اولین برنامه همکاری اکتشاف ماه بین چین و پاکستان است. این پروژه بر اساس اصول برابری، منافع متقابل، استفاده مسالمت‌آمیز از فضا و توسعه فراگیر انجام شد. جی در ادامه گفت که این همکاری همچنین باعث افزایش دوستی بین دو کشور و گسترش همکاری‌های گوناگون در زمینه هوافضا خواهد شد.

وی افزود: «ما دستاوردهای علمی خود را برای ایجاد پایه‌ای جهت انجام فعالیت‌های اکتشافی ماه در آینده، به اشتراک می‌گذاریم. این فعالیت‌های مشترک برای بهبود و ارتقای ساختار جامعه جهانی با آینده‌ای مشترک در فضا، بسیار اهمیت دارد.»

وی خاطرنشان کرد که چین و پاکستان یک توافقنامه همکاری در مورد ایستگاه بین‌المللی تحقیقات قمری امضا کرده‌اند. چین درخواست پاکستان برای همکاری در زمینه ارسال محموله در ماموریت چانگ ای-۸ و درخواست این کشور برای امانت گرفتن نمونه‌های ماه (که ماموریت چانگ ای-۵ آنها را بازگردانده است)، دریافت کرد. فعالیت‌های مربوط به این همکاری‌ها طور پیوسته در حال پیشرفت است.

جی در ادامه گفت: ما از مشارکت پاکستان با چین در زمینه مأموریت‌های اکتشاف ماه و اعماق فضا استقبال می‌کنیم و مبادلات و همکاری‌های گسترده‌ای را در زمینه فناوری فضایی، علوم فضایی و کاربردهای علوم فضایی برای کمک به استفاده صلح‌آمیز از فضا و خدمت به تمدن و رفاه جهانی انجام خواهیم داد.

پرتاب ماموریت «چانگ ای -۶» نمونه‌ای از همکاری‌های عملی بین‌المللی است. خلیل‌الرحمن هاشمی گفت: این همکاری نشان داد که چین به قول خود عمل می‌کند و همکاری‌های مفیدی انجام می‌دهد و کمک‌های معناداری را به کشورهای در حال توسعه ارائه می‌دهد.

او گفت مشارکت پاکستان در «آی کیوب-کیو» بیانگر این واقعیت است که کشور ما در زمینه اکتشاف و فناوری فضا نیز پیشرفت می‌کند.

این ماموریت فرصت‌هایی را برای پاکستان برای کشف اعماق فضا و مطالعه دینامیک و جغرافیای ماه ایجاد می‌کند. سیدعامر احسن گیلانی، معاون مدیر کل بخش ساخت ماهواره کمیسیون تحقیقات فضایی پاکستان گفت که این موضوع همچنین انگیزه تازه‌ای برای آموزش عالی علوم فضایی در پاکستان خواهد بود.

خلیل‌الرحمن هاشمی گفت: همکار‌ی‌های فضایی چین و پاکستان، یک بخش بسیار مهم در روابط دوجانبه ما است. وی افزود دو کشور نقشه‌راه مشخصی برای همکاری‌های آتی در زمینه اکتشاف فضا، بازدیدهای مبادله دانش و تحقیق و انتقال دانش و اشتراک منابع پدید آورده‌اند.

منبع: cn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6889

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.