• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

چین ۳ ماهواره سنجشی به مدار زمین فرستاد

  • کد خبر : 3482
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
چین ۳ ماهواره سنجشی به مدار زمین فرستاد
چین گروه سوم از ماهواره‌های سنجشی یائوگان-۳۶ (Yaogan-36) را توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی (Long March-2D) به فضا پرتاب کرد.

این ماموریت روز یکشنبه ۲۷ نوامبر (۶ آذر) ساعت ۲۰:۲۳ به وقت پکن از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی این کشور انجام شد و طی آن ۳ ماهواره یائوگان-۳۶ در مدار زمین مستقر شدند. پیش از این نیز در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال جاری میلادی دو گروه ماهواره از این سری به فضا پرتاب شده بود و اکنون تعداد ماهواره‌های یائوگان-۳۶ به عدد ۹ رسیده است.

رسانه‌های دولتی چین گفته‌اند این ماهواره‌ها داده‌های علمی را جمع‌آوری کرده و به محققان در پایش زمین، نظارت بر محصولات کشاورزی و برخی کاربردهای مشابه دیگر کمک می‌کنند. با این حال، کارشناسان غربی بر این باورند که سری ماهواره‌های یائوگان علاوه بر این ماموریت‌ها تصاویری را برای استفاده ارتش چین نیز ارائه می‌دهند.

بر این اساس، گفته می‌شود ماهواره‌های یائوگان-۳۶ مقاصد شناسایی اطلاعاتی را هم دنبال می‌کنند، مشابه ماهواره‌های NOSS (سرواژه Naval Ocean Surveillance Satellites) آمریکا که همین ماموریت را برعهده دارند. برخی گمانه‌زنی‌ها نیز حاکی از آن است که از هر گروه ماهواره‌های یائوگان-۳۶ دو ماهواره از نوع اپتیکال (نوری) و یک ماهواره از نوع راداری هستند.

ماهواره‌های اپتیکال را آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) و ماهواره‌های راداری را آکادمی پرواز فناوری فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) می‌سازند.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی که با نام چانگ ژنگ-۲دی (Chang Zheng-2D) نیز شناخته می‌شود، با طول کلی ۴۱ متر، بالغ‌بر ۲۳۰ تن وزن داشته و می‌تواند ۳۵۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو و ۱۳۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار خورشیدآهنگ منتقل کند. این ماهواره‌بر را آکادمی پرواز فناوری فضایی شانگهای ساخته است.

همچنین قطر هر دو مرحله آن ۳.۳۵ متر بوده و از دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. اولین عملیات لانگ مارچ-۲دی در اوت ۱۹۹۲ انجام شد و با احتساب این ماموریت تاکنون ۷۰ عملیات را به‌انجام رسانده که یک مورد آن ناموفق بوده است. بنابر گزارش‌ها هر بار پرتاب لانگ مارچ-۲دی ۳۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منابع: seradata

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3482

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.