• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

چین ایستگاه تحقیقاتی روی ماه را تا سال ۲۰۲۸ احداث می‌کند

  • کد خبر : 3457
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
چین ایستگاه تحقیقاتی روی ماه را تا سال ۲۰۲۸ احداث می‌کند
چین اعلام کرد تا سال ۲۰۲۸ تاسیس پایگاه تحقیقاتی روی سطح ماه را با مشارکت بین‌المللی از طریق دو ماموریت اکتشافی رباتیک تکمیل می‌کند و فضانوردان چینی را تا سال ۲۰۳۰ به قمر زمین خواهد فرستاد.

به گفته وو ویرن (Wu Weiren)، عضو آکادمی مهندسی چین (Chinese Academy of Engineering) آن‌ها اولین کشوری هستند که احداث پایگاه در قطب جنوب ماه را در دست توسعه دارند.

قطب جنوب قمر زمین دارای شرایط روشنایی مناسبی است که ضمن فراهم آوردن منبع تغذیه و دمای پایدار، امکان اکتشاف طولانی مدت و فعالیت‌های فضانوردان را ایجاد می‌کند. در قطب جنوب ماه بیش از ۱۸۰ روز پیاپی روشنایی روز حاکم است، از این رو پژوهشگران می‌توانند تحقیقات خود را در این ایستگاه موسوم به ILRS (سرواژه International Lunar Research Station) با کمترین مشکل پیش ببرند.

وو با بیان اینکه این پایگاه شامل مدارگردها و کاوشگرها می‌شود، می‌گوید: «محققان چینی در حال توسعه یک سامانه تامین برق جدید با استفاده از انرژی هسته‌ای هستند که مشکل انرژی را در ایستگاه مذکور برای بلندمدت برطرف خواهد کرد.»

چین پیش از این و تحت پروژه چانگ‌ای (Chang’e) برنامه اکتشاف ماه خود را برای گردآوری نمونه از سطح قمر زمین با موفقیت به پایان رسانده بود و طی آن در سال ۲۰۲۰ به دنبال انجام ماموریت چانگ‌ای-۵ توانست نمونه‌هایی از خاک و سنگ ماه را جمع‌آوری کند. به گفته وو، این کشور اکنون در حال انجام مرحله دیگری از پروژه اکتشاف ماه از جمله ماموریت‌های چانگ‌ای-۶ تا ۸ است.

ماموریت اکتشاف قمری چانگ‌ای-۶ جهت انتقال نمونه از ماه و چانگ‌ای-۷ به‌منظور کاوش قطب جنوب ماه، تا سال ۲۰۲۵ عملیاتی می‌شوند. ماموریت چانگ‌ای-۸ نیز بعد از آن‌ها و با هدف استفاده از منابع قمر زمین و آزمایش‌های فناوری چاپ سه‌بعدی روانه ماه خواهد شد.

چین پیش‌تر برنامه اکتشاف فضایی خود را برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ارائه کرده بود که به گفته وو ویرن، اکتشاف ماه یکی از چهار بخش اصلی در این برنامه است. احداث پروژه ایستگاه تحقیقاتی ماه قرار است با همکاری روسیه و برخی شرکای احتمالی دیگر اجرایی شود. چینی‌ها قبلا زمان نهایی ساخت این پایگاه را سال ۲۰۳۱ اعلام کرده بودند.

منابع: moondaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3457

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.