• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
15

چین از طرح تحول تولید صنعتی با استفاده از اینترنت اشیاء رونمایی کرد

  • کد خبر : 1146
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
چین از طرح تحول تولید صنعتی با استفاده از اینترنت اشیاء رونمایی کرد
پکن قصد دارد برای جبران افزایش هزینه‌های تولید و نیز تحکیم جایگاه خود در زنجیره‌های تامین بین‌المللی، تولید صنعتی را متحول کرده و به سمت فناوری پیشرفته سوق دهد.

دولت چین اعلام کرده است که با پیشرفت‌های حوزه ۵G، رایانش ابری و اینترنت اشیاء، به مدرنیزه کردن تولید صنعتی کمک خواهد کرد.

طبق برنامه عملیاتی ۲۰۲۳- ۲۰۲۱ که توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات رونمایی شد، طرح جدید پکن این است که با کمک گرفتن از فناوری اطلاعات در بخش‌های تولیدی سنتی، رقابت‌پذیری محصولات چینی را در جهان بهبود ببخشد.

در بیانیه آنلاین این وزارتخانه آمده است که در سه سال آینده شاهد رشد سریع اینترنت صنعتی خواهیم بود.

منظور از اینترنت اشیاء صنعتی(IoT)، استفاده از برنامه‌های پیشرفته‌ای است که از نسل جدید شبکه‌های بی‌سیم، کلان داده‌ها و هوش مصنوعی بهره می‌برند.

در برنامه ۲۰۲۰- ۲۰۱۸ پروژه‌هایی با مجموع ارزش ۷۰ میلیارد یوان (۸/۱۰ میلیارد دلار) به اجرا درآمد، و در طرح جدید ضمن تقویت زیرساخت‌ها، ۳۰ کارخانه کاملا متصل از طریق ۵G در ۱۰ صنعت کلیدی احداث خواهد شد.

هدف پکن آن است که تا سال ۲۰۲۳ سه تا پنج ارائه دهنده خدمات اینترنت اشیا با فعالیت بین‌المللی داشته باشد.

حجم اقتصاد دیجیتال چین در سال ۲۰۱۹ حدود ۸۰۵ میلیارد دلار تخمین زده شد (تقریبا ۴۰ درصد حجم اقتصاد دیجیتال آمریکا) که حدود ۳۶ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می‌داد.

اما در مقایسه با تجارت الکترونیک کاملا شکوفای چین، صنایع تولیدی این کشور با چالش‌های بزرگی روبرو هستند.

افزایش هزینه‌های نیروی کار و لغو قوانین مالیاتی ترجیحی، برخی از سرمایه‌گذاران خارجی را وادار به انتقال کارخانه‌ها به کشورهای ارزان‌تری مانند ویتنام و اندونزی کرده است.

طرح نوسازی صنعتی پکن معروف به “ساخت چین ۲۰۲۵” نیز، که ترامپ آن را تهدیدی برای آمریکا نامید، به این مساله دامن زد.

رهبران چین برای افزایش مقاومت کشور در برابر شوک‌های خارجی و تحریم‌های آمریکا و همچنین تقویت بازار مصرف داخلی، سعی دارند نوآوری‌های فناورانه بومی را تشویق کنند.

به گفته ژانگ هائوشیانگ، معاون موسسه برنامه‌ریزی آکادمی اینترنت صنعتی چین، اغلب شرکت‌های کوچک و متوسط انگیزه‌ای برای پرداختن به نوآوری‌های دیجیتال ندارند و دلیل اصلی این مساله هم کمبود سرمایه و نیروی انسانی خبره است.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1146

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.