• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11

نقش محوری شنجن در خودکفایی فناوری‌های پایه

  • کد خبر : 2197
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
نقش محوری شنجن در خودکفایی فناوری‌های پایه
چین با تأکید بر قدرت اقتصادی و نقش مهم شنجن در منابع سخت‌افزار جهانی، به دنبال آن است که شنجن را تبدیل به پلی برای انتقال فناوری جهانی به کل کشور کند.

برنامه جدید فناوری پکن، بر قطب فناوری شنجن تأکید ویژه دارد. شنجن منطقه‌ای در جنوب چین است که هنگ کنگ، ماکائو و نُه شهر در جنوب استان گواندونگ را در برمی‌گیرد.

این برنامه جدید، به شنجن اختیار می‌دهد تا به‌منظور افزایش تبادل داده و گسترش توسعه‌های علمی در دنیای واقعی، مرکز تجارت جهانی برای قطعات الکترونیک و نیمه‌رساناها ایجاد کند.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی نیز دنگ شیائوپینگ شنجن را به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی برگزید تا آزمونی برای ورود به جهان سرمایه‌داری باشد، طرح جدید فناوری چین نیز بر اهمیت اقتصادی شنجن در زمانی تأکید می‌کند که چین در پی حفظ موقعیت خود در زنجیره تأمین جهانی و در میانه رقابت با آمریکاست.

چین با تأکید بر قدرت اقتصادی و نقش مهم شنجن در منابع سخت‌افزار جهانی، به دنبال آن است که شنجن را تبدیل به پلی برای انتقال فناوری جهانی به کل کشور کند.

پکن قصد دارد تا امنیت زنجیره تأمین خود را تقویت کند و شنجن یک منطقه آزمایشی برای اجرای سیاست‌هایی است که هزینه‌ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش می‌دهند. شنجن مرکز شرکت‌های بزرگ فناوری چین همچون تنسنت، هوآوی، DJI است که همه این شرکت‌ها در افزایش تنش و رقابت فناوری بین آمریکا و چین نقش داشته‌اند.

استقرار مرکز تجاری جهانی برای قطعات الکترونیک و نیمه‌رساناها در شنجن که در همسایگی هنگ کنگ قرار دارد به کاهش هزینه‌های صنعت کمک می‌کند و مرکزی برای مشتریان و انبار لجستیک و مالی خواهد بود. پکن ضمن حمایت از شرکت‌های الکترونیک برای فعالیت در شنجن، مشتریان داخلی و خارجی را تشویق به خرید قطعات الکترونیک و انواع مختلف تراشه در این مراکز تجاری می‌کند.

اما چالش موجود در تحقق چشم‌اندازها این است که آیا شنجن می‌تواند شرکت‌های جهانی همچون تأمین‌کننده‌های قطعات و نیمه‌رساناها و همچنین شرکایی همچون نهادهای مالی را به خود جذب کند یا خیر.

اینکه شرکت‌ها چقدر تمایل به حضور در شنجن داشته باشند به موارد متعددی بستگی دارد؛ نحوه اجرایی شدن طرح از سوی دولت، حمایت‌های کامل و لازم از شرکت‌ها، مالیات و مشتریان از جمله این موارد هستند.

شنجن که از آن به‌عنوان سیلیکون ولی چین نام برده می‌شود، منطقه اصلی برای آزمودن اصلاحات و گشایش بازار بوده است. پکن در سال ۲۰۲۰ وعده داد که شنجن را به موتور اصلی اصلاحات تبدیل کند با این امید که منجر به رشد و نوآوری بیشتر شود.

طرح جدید، هم‌زمان با عزم پکن برای تبدیل شنجن به پیشرو فناوری جهانی منتشر شده و این منطقه را می‌توان نمونه‌ای از چشم‌انداز یک جامعه ایده‌آل چینی دانست. برنامه جدید فناوری تأکید دارد شنجن باید ایجاد سازمان‌های بین‌المللی استاندارد صنایع را افزایش دهد و اشتغال خارجیان را تسهیل بخشد. به‌این‌ترتیب شنجن حضور بیشتری در چشم‌انداز جهانی فناوری خواهد داشت.

شنجن با زنجیره تأمین گسترده و تقاضای بالا از شرکت‌های فناوری، یک محل مطلوب برای استفاده از آخرین فناوری‌ها خواهد بود و می‌تواند نهادهای علمی بیشتری را تشویق به ایجاد شعبه کند، خصوصاً نهادهایی که بر تحقیقات پایه متمرکز هستند. پژوهش‌های پایه و کاربردهای فناوری مکمل یکدیگر هستند. زمانی که یک تحقیق به کاربرد در دنیای واقعی تبدیل می‌شود، این فرایند می‌تواند مشوقی برای تحقیقات باشد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2197

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.