• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
16

نقش فناوری‌های پیشرفته در المپیک زمستانی چین

  • کد خبر : 853
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
نقش فناوری‌های پیشرفته در المپیک زمستانی چین
لابراتوارهای فناوری ورزشی دانشگاه‌ها و استادیوم‌های مهم در سراسر چین، در حال توسعه تجهیزات و تاسیسات چند منظوره و پیشرفته‌ای برای المپیک و پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ هستند.

فناوری‌های پیشرفته شرکت‌کنندگان در این رویداد را در رقابت و تمرین برای پیروزی یاری خواهد کرد.

لباس‌ها و تجهیزات تمرینی پوشیدنی

در لابراتواری در دانشگاه North East Normal شهر چانگ‌چون، ورزشکاران با پوشیدن دستگاه تست قلبی ریوی تا حد مشخصی دوچرخه سواری می‌کنند تا حداکثر جذب اکسیژن، اسید لاکتیک خون، و سایر شاخص‌های جسمی‌شان مشخص شود. مدیر لابراتوار می‌گوید این سیستم‌های توانبخشی عصبی‌-عضلانی تمرینی، به طور ویژه برای ورزش‌های زمستانی ساخته شده است. خدمات ارزیابی آمادگی جسمانی و مهارت، تحلیل فنی، و توانبخشی به بیش از ۱۰۰۰ ورزشکار در لابراتوارهای سراسر چین ارائه می‌شود.

در لابراتواری در انستیتو فناوری پکن (BIT)، یکی از دانشجویان پس از مجهز شدن به حسگرهای مربوطه روی شبیه‌ساز اسکی فلزی و ۱۲ متری می‌رود. او در مقابل صفحه نمایشی بزرگ قرار می‌گیرد و می‌گوید حس اسکی روی آن واقعی است. ۱۷ حسگری که روی مفاصل ورزشکار قرار می‌گیرند داده‌های مربوط به وضعیت بدن و حرکات او را در اختیار مربی می‌گذارند.

لیو زیانگ‌دونگ، مدیر این تیم تحقیقاتی و استاد BIT، امیدوار است نتایج تحقیقات سطح تمرینات ورزشکاران را ارتقا دهد.

تجهیزات پیشرفته در ورزشگاه‌ها

پس از ۶۰ روز کاری، فرایند تولید یخ در «پیست ملی اسکیت سرعت پکن» (که به روبان یخی نیز معروف است) تکمیل شد. اختلاف سطح لایه‌های یخ حدود ۴ میلی‌متر و تفاوت دما در سطح آن کمتر از ۰.۵ درجه سانتی‌گراد است. روبان یخی نخستین پیست المپیک‌های زمستانی است که در آن از فناوری سرمایش مستقیم با گذار بحرانی کربن دی‌اکسید (سازگارترین فناوری با محیط زیست) برای تولید یخ استفاده شده است.

لیو مینگ، استاد دانشکده فوتونیک BIT و گروهش روزها مشغول ثبت و آنالیز حرکات ورزشکاران اسکی با استفاده از دوربین‌های باکیفیت و تجهیزات ویژه بوده‌اند تا با تحلیل آن شیوه ای علمی برای تمرین در اختیار مربیان و ورزشکاران قرار دهند. این سیستم شامل دو دوربین پانوراما با رزولوشن ۲۵ میلیون‌پیکسل و توانایی ثبت ۱۶۰ فریم بر ثانیه است.

نوآوری در حمل‌و‌نقل درون‌شهری

راه‌آهن پکن-ژانگ‌جیاکو با حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، و بهره‌گیری از سیگنال‌های ۵G، شارژ بی‌‌سیم، و نورپردازی هوشمند، نمایشگاهی از آخرین فناوری‌ها در صنعت راه‌آهن چین است. در اواخر دسامبر ۲۰۲۰ از شن ژو، قهرمان سابق پاتیناژ، دعوت شد تا دستکش‌های اسکی دیجیتال RMB را تست کند. او پس از خرید بلیط با ارز دیجیتال، دستکش‌های اسکی خود را برای اسکن بلیط روی حسگر ورودی قرار داد و وارد ایستگاه قطار شد.

رونمایی از دستگاه‌های پوشیدنی دیجیتال RMB نشان‌دهنده قصد پکن در ترویج بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال RMB در برگزاری المپیک زمستانی است. کیف پول دیجیتال و پوشیدنی RMB نیز با در نظر گرفتن کامل نیازهای ورزشکاران و شرکت‌کنندگان، در این رویداد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=853

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.