• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
9

موشک مافوق صوتی که می‌تواند خودروی در حال حرکت را هدف قرار دهد

  • کد خبر : 2429
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
موشک مافوق صوتی که می‌تواند خودروی در حال حرکت را هدف قرار دهد
چین در حال ساخت سلاح مافوق صوتی است که می‌تواند تا پنج برابر سرعت صوت، یک خودروی در حال حرکت را هدف قرار دهد.

تیم تحقیقاتی این پروژه اعلام کرد به پیشرفت‌های مهمی در زمینه حل مشکل اصلی هدف گیری سوژه در حال حرکت با سرعت زیاد دست یافته است. این محققین قرار است تا سال ۲۰۲۵ به راه حلی برای چالش‌های فناوری ما فوق صوت دست یابند.

موشک پر سرعت می‌تواند در فواصل دور در کسری از ثانیه حرکت کند و در نتیجه یک اشتباه کوچک در مکان یابی و هدایت سیستم می‌تواند منجر به یک اشتباه بزرگ شود. جزییات هدف در حال حرکت همچون شکل، بافت و ساختار آن را نمی‌توان با دقت و جزییات از فاصله دور مشخص کرد و به همین دلیل شناسایی چنین اهدافی بسیار سخت هستند.

حسگر حرارتی به محیطی بسیار سرد نیاز دارد، اما دمای سطح موشک می‌تواند به چندین هزار درجه سانتی‌گراد برسد و حجم عظیمی از صدا را در پس زمینه تولید کند. با فناوری حرارتی جدید، ارتش چین می‌تواند به اهداف ارزشمند از فواصل دور شلیک کند و دامنه استفاده از سلاح‌های مافوق صوت در جنگ‌های منطقه‌ای را افزایش دهد.

سلاح‌های مافوق صوت ابتدا برای نفوذ به سیستم دفاع هوایی و ضربه به اهداف ثابت بر روی زمین به کار گرفته شد و عموماً این باور مطرح بود که مانور محدود در چنین سرعت بالایی، اصابت یک هدف متحرک را غیرممکن می‌کند.

در سال‌های اخیر، چین توانایی زیادی برای مقابله با اهداف در حال حرکت داشته است که یک مدل ناو هواپیمابر از این قبیل بود، اما ردیابی ناو جنگی به دلیل اندازه و حرکات قابل پیش‌بینی آن نسبتاً آسان است.

تیم جدید محققین روش‌های جدیدی برای شناسایی و ردیابی هدف بر روی زمین شناسایی کرده‌اند و در آن با حسگرهای مادون قرمز، تحلیل‌های دقیق‌تری از تصاویر هدف به دست می‌آید و موشک‌های مافوق صوت، داده‌های جمع آوری شده حسگرها را پیکسل به پیکسل تطبیق می‌دهد. اگرچه این فناوری پیچیده است اما تصاویر واضح‌تر و مشخص‌تری فراهم می‌کند.

این فناوری برای اهداف روی آسمان نیز کاربرد دارد و موشک‌های مافوق صوت زمین به هوا می‌توانند هدفی به کوچکی یک پهپاد تجاری را شناسایی و نابود کنند. پیشرفت‌های سخت‌افزاری، چنین دستاوردهایی را ممکن ساخته‌اند که از جمله آن می‌توان به بهبود فناوری حسگرها و تولید تصاویر باکیفیت در سرعت مافوق صوت اشاره کرد. دانشمندان چینی همچنین جایگزینی ارزان قیمت برای مواد گران‌بها از جمله الماس پیدا کردند که برای پنجره تشخیص‌دهنده‌های مادون قرمز استفاده می‌شود تا بتواند در محیط سخت دوام بیاورد. شیشه ساخته شده از سولفید روی، ضمن کاهش هزینه، نمای شفافی را نیز ارائه می‌دهد.

ارتش چین بر این باور است که سلاح‌های مافوق صوت، شکل و طبیعت جنگ‌ها را تغییر می‌دهد و سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه این فناوری انجام می‌دهد. سکوهای نظامی گران‌قیمت مانند ناوهای هواپیمابر و هواپیماهای جنگی رادارگریز نیز مزیت خود را از دست خواهند داد چراکه دفاع کمی در برابر موشک‌های مافوق صوت با هدف گیری دقیق دارند.

برنامه مافوق صوت ارتش چین حدود ۳۰۰۰ دانشمند را استخدام می‌کند – ۵۰ درصد بیشتر از دانشمندانی است که روی سلاح‌های سنتی کار می‌کنند. میانگین سهم یک محقق در یک برنامه مافوق صوت در افزایش قدرت نظامی چین دو برابر بیشتر از محققی است که روی هواپیما یا کشتی‌های جنگی کار می‌کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2429

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.