• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
16

مجوز آمریکا به تامین کنندگان هوآوی چه معنایی دارد؟

  • کد خبر : 1765
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
مجوز آمریکا به تامین کنندگان هوآوی چه معنایی دارد؟
عرضه کنندگان آمریکایی 113 مجوز صادرات به ارزش 61 میلیارد دلار برای فروش به غول مخابراتی هوآوی مستقر در شنجن و همچنین 188 مجوز به ارزش 42 میلیارد دلار برای فروش به SMIC مستقر در شانگهای دریافت کردند.

تحلیلگران بر این باورند که تصمیم دولت ایالات متحده برای صدور مجوزهای صادراتی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار برای تامین کنندگان شرکت فناوری هوآوی و شرکت بین‌المللی تولید نیمه هادی چین (SMIC) – که هر دو در لیست سیاه تجاری ایالات متحده هستند – نشان می‌دهد که چقدر برای دو اقتصاد بزرگ جهان دشوار است که از یکدیگر جدا باشند.

بر اساس گزارش رویترز، از نوامبر ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱، عرضه کنندگان آمریکایی ۱۱۳ مجوز صادرات به ارزش ۶۱ میلیارد دلار برای فروش به غول مخابراتی هوآوی مستقر در شنجن و همچنین ۱۸۸ مجوز به ارزش ۴۲ میلیارد دلار برای فروش به SMIC مستقر در شانگهای دریافت کردند.

صدور مجوز انبوه، که احتمالاً باعث خشم سیاستمداران در واشنگتن می‌شود –سیاستمدارانی که از ایالات متحده می‌خواهند فروش محصولات مرتبط با نیمه هادی‌ها به چین را محدود کند- نشان می‌دهد که این تصمیم باید بر اساس منطق اقتصادی قوی گرفته شده باشد، زیرا ایالات متحده با تأثیر طولانی مدت کمبود جهانی تراشه روبرو است.

گری نگ، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه در بانک سرمایه گذاری Natixis، می‌گوید: “مجوزهای موقت توسط ایالات متحده نشان دهنده تعادل بین چشم اندازهای ژئوپلیتیک در بلند مدت و کمبود تراشه در کوتاه مدت است. فشار ناشی از کمبود تراشه‌ها دیده می‌شود و این مساله بر شرکت‌های آمریکایی در فروش داخلی و بین‌المللی نیز تاثیر گذاشته است.”

دولت ایالات متحده در زمان  رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، هوآوی و SMIC را به ترتیب در ماه مه ۲۰۱۹ و دسامبر ۲۰۲۰ به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی در فهرست سیاه قرار داد و این دو شرکت را از تجارت با شرکت‌های آمریکایی منع کرد.

شرکت‌های آمریکایی که می‌خواهند محصولات و نرم‌افزار را به هر کسی که در آن فهرست است صادر کنند، باید از وزارت بازرگانی این کشور مجوز بگیرند.

SMIC، چهارمین کارخانه ریخته گری نیمه هادی جهان، در حال حاضر در حال ساخت کارخانه‌های جدید ساخت تراشه در پکن و شنجن است. ژائو های جون، مدیرعامل مشترک آن اخیراً در مورد تأخیر احتمالی در تأیید مجوزهای صادراتی ایالات متحده به تأمین کنندگان تجهیزات این شرکت هشدار داده است.

در ماه اوت، رویترز گزارش داد که هوآوی برای خرید نیمه هادی‌های آمریکایی برای قطعات خودروی خود چراغ سبز دریافت کرده است. وزارت بازرگانی ایالات متحده این گزارش را رد نکرد، اگرچه این مطلب را تکذیب کرد که محدودیت‌های تجاری خود را بر شرکت چینی کاهش می‌دهد.

تحلیلگران می‌گویند یکی از دلایل تأیید مجوز می‌تواند این باشد که تامین کنندگان آمریکایی آمادگی دست کشیدن از بازار چین را ندارند، بازاری که فناوری‌های آمریکایی تقاضای زیادی دارند.

آریسا لیو پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات اقتصادی تایوان گفت: چین همچنان بزرگترین بازار نیمه هادی‌ها است و بیش از ۳۰ درصد تقاضای جهانی را به خود اختصاص می‌دهد و صنعت نیمه هادی در ایالات متحده به دلیل تنش‌های بین دو کشور تمایلی به این بازار نخواهد داشت.

پس از اینکه تحریم‌های آمریکا با قطع دسترسی به خدمات موبایل گوگل و همچنین چیپ‌ست‌های پیشرفته ۵G، کسب‌وکار گوشی‌های هوشمندش را فلج کرد، مجوزهای صادراتی به هوآوی راه حیاتی کاملا ضروری را می‌دهد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1765

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.