• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
15

لیزر قدرتمند مگاواتی چین مناسب برای ماهواره‌ها

  • کد خبر : 2150
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۱۵
لیزر قدرتمند مگاواتی چین مناسب برای ماهواره‌ها
یک گروه تحقیقاتی در چین دستگاه لیزر کوچک اما قدرتمندی ساخته‌اند که می‌تواند در ماهواره‌ها و فقط برای اهداف غیر مخرب به کار گرفته شود.

این دستگاه کاربردهای متفاوتی همچون شناسایی هدف، ردیابی، تصویربرداری و ارتباطات پرسرعت دارد و می‌تواند نور لیزر با قدرت ۱ مگاوات تولید کند و برای حدود نیم ساعت، ۱۰۰ بار در ثانیه در محیط فضا بدون گرم شدن شلیک کند.

ارتش آمریکا قصد دارد تا نخستین سلاح لیزری ۱ مگاواتی خود در فضا را سال آینده ارسال کند. دستگاه چینی پرتو لیزر را به پالس‌های کوتاه تقسیم می‌کند اما سلاح فضایی آمریکا موج پیوسته‌ای از نور تولید می‌کند که قادر است انرژی بیشتری مستقیما به هدف وارد کند. اندازه دستگاه چینی کوچکتر از سلاح آمریکایی است و به گفته محققین می‌تواند هدف را شناسایی، حرکات آن را به دقت ردیابی و از آن با جزییات بالا تصویربرداری کند.

دو ماهواره چینی که به این لیزر مگاواتی مجهز شده‌اند، حتی اگر از یکدیگر دور هم باشند، می‌توانند از طریق ارتباطات پرسرعت باهم در ارتباط باشند.

سیستم‌های پرقدرت لیزری اغلب بزرگ و سنگین هستند و گرمای زیادی تولید می‌کنند که  این گرما بر عملکرد برخی از اجزای دستگاه تاثیر می‌گذارد و از کیفیت پرتو لیزر می‌کاهد. اما دستگاه جدید علاوه بر اندازه کوچکتر مجهز به سیستم خنک کننده ساخته شده از مس و ایندیوم است. چین بیشترین منابع عنصر کمیاب ایندیوم در جهان را داراست.

آزمایش‌های انجام گرفته بر روی این دستگاه نشان از آمادگی آن برای انجام عملیات‌های فضایی دارد. به گفته محققین سلاح لیزری می‌تواند امواج ضربه‌ای ایجاد کند و فلز و یا مواد کامپوزیت در یک هدف درحال حرکت را از بین ببرد، همچنین قادر است تا حسگرهای سیستم هدایت موشک را تخریب کند.

درحالیکه پرتو سلاح لیزری با موج پیوسته در اتمسفر و یا هوای ابری و مه آلود به سرعت تضعیف می‌شود، پرتوهای لیزر پالسی می‌تواند نفوذ بهتری در هوا و دسترسی مطلوب‌تری به اهداف داشته باشند.

ایالات متحده تحریم‌هایی علیه فناوری لیزر چین اعمال کرده است اما چین در سال‌های اخیر توانسته در برخی حوزه‌ها نظیر لیزرهای پالسی از آمریکا پیشی بگیرد. محققین مستقر در شانگهای قرار است سال آینده قدرتمندترین لیزر پالسی در جهان با  قدرت ۱۰۰ پتاوات را معرفی کنند. پژوهشگرانی از شهر شیان نیز اخیراً فناوری جدید نظارتی لیزری به کار گرفته‌اند که می‌توان از طریق آن با تلسکوپ‌های کوچک از ماهواره‌های درحال حرکت بر روی چین، تصاویر با کیفیت بالا ثبت کرد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2150

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.