• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

عقب‌نشینی روسیه در اوکراین، چین را به توسعه پهپادهای هوشمندتر وا داشت

  • کد خبر : 2523
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۳۴
عقب‌نشینی روسیه در اوکراین، چین را به توسعه پهپادهای هوشمندتر وا داشت
گروهی از محققین ارتش چین در یک مطالعه تحلیلی به بررسی جنگ روسیه و اوکراین پرداخته‌اند. به گفته این محققین عقب‌نشینی نظامی غیرمنتظره روسیه در جنگ اوکراین، چین را به توسعه و استفاده از پهپادهای قدرتمندتر وا داشته است.

پهپادها به عنوان یک پلتفرم یکپارچه برای نظارت و نبرد، عملیات میدان نبرد را سرعت می‌بخشند و پیشرفت جنگی را سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر از همیشه می‌کنند؛ اما پهپادهای فعلی چین نیاز به هوش مصنوعی پیشرفته‌تر برای پیش‌بینی حرکات دشمن و استفاده از راه‌های ارتباطی پرسرعت برای انجام حملات خودکار و مشترک دارند. این پهپادها با استفاده از فناوری پیشرفته تشخیص چهره، از تصاویر موجود در شبکه‌های اجتماعی برای ردیابی و کشتن مقامات بلندمرتبه در خطوط دشمن بهره می‌گیرند. دوربین‌های آن‌ها تصاویر باکیفیتی از صحنه‌های میدان‌های نبرد همچون انفجار تانک‌های دشمن و سقوط ساختمان‌ها تهیه کرده و آن‌ها را در اینترنت منتشر می‌کنند تا احساسات عمومی را تحت تأثیر قرار دهند. جنگ‌های آینده، نبرد بین فناوری‌ها و سیستم‌ها خواهد بود.

ارزیابی‌های فنی جنگ اوکراین توسط ارتش چین طبقه‌بندی‌شده باقی مانده است و محققین نظامی در این مطالعه به طور مستقیم از هیچ کشوری اسم نبرده‌اند. در این گزارش تحلیلی از روسیه به عنوان ” قدرت نظامی” و اوکراین به نام ” طرف نامتقارن” نام برده شده چراکه اوکراین توانایی‌های نظامی بسیار ضعیف‌تری نسبت به روسیه دارد. از ایالات متحده نیز به عنوان ” طرف سوم” نام برده شده است.

در نخستین روزهای جنگ اوکراین، زمانی که کشتی‌های جنگی دو طرف با یکدیگر روبه‌رو شدند، کشور ثالث (آمریکا) هواپیماهای شناسایی سرنشین دار مانند E-3A و E-8C را همراه با پهپادهای استراتژیک، از جمله RQ-4 Global Hawk و MQ-9A Reaper، برای گشت زنی بر فراز آسمان در منطقه جنگی و هدایت هدف برای ناوگان طرف نامتقارن اعزام کرد.

دانشمندان نظامی چین از میزان تلفات روسیه در این جنگ غافلگیر شدند.

کاروان‌های نظامی روسیه بارها مورد حملات پهپادهای آهسته و کم پرواز TB-2 قرار گرفتند که اوکراین از ترکیه خریداری کرده بود. نیروهای کوچک ارتش اوکراین چندین فرمانده ارشد روسی را با استفاده از تفنگ‌های تک تیرانداز یا پهپادهای Switchblade کوچک کشتند که این امر تنها با پشتیبانی اطلاعاتی آمریکا یا ناتو ممکن بود.

چین و روسیه تمرینات نظامی مشترکی برگزار کرده‌اند و ارتش روسیه از فناوری‌های پهپاد و ضد پهپاد خود زیاد سخن گفته بود؛ اما مزیت روسیه در جنگ با هواپیماهای بدون سرنشین، حداقل در مراحل اولیه درگیری آشکار نبود. احتمالاً ایالات متحده سیستم کنترل روسیه را با جنگ الکترونیکی هک کرده است که باعث شد چندین پهپاد انتحاری روسی از مسیر منحرف شوند.

درس ارزشمندی که چین از جنگ در اوکراین می‌آموزد این است که ممکن است آسمان دیگر به طور کامل توسط جنگنده‌ها یا بمب‌افکن‌های سرنشین دار کنترل نشود. اگرچه روسیه نیروی هوایی بسیار بزرگ‌تری دارد، اما نمی‌تواند مانع از حملات پهپادی ارتش اوکراین در حریم هوایی پایین خصوصاً آسیب به برخی از اهداف با ارزش در زمین شود؛ و پهپادهای اوکراینی به دلیل حمایت‌های هوش مصنوعی آمریکا، عملکرد بسیار خوبی در این جنگ داشتند.

در این درگیری، ارتش کشور ثالث تمام اطلاعات میدان نبرد و اهداف را وارد الگوریتم کرده و سیستم هوش مصنوعی اهداف ضربتی را تعیین و با توجه به درجه تهدید، آن‌ها را اولویت‌بندی کرده است.

با تکیه بر سیستم هوش مصنوعی و پشتیبانی اطلاعاتی کشور ثالث، ارتش کشور مورد حمایت می‌توانست از قبل زمان حرکت، مکان، مقصد و نیروهای اسکورت تدارکات حریف را محاسبه و پیش‌بینی کند و سپس پهپاد TB-2 را برای حملات دقیق اعزام کند.

پکن شباهت بین شرایط اوکراین و تایوان را رد کرده است، زیرا اکثر کشورها این جزیره را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند؛ اما بسیاری از کارشناسان نظامی بر این باور بودند که ارتش چین از نزدیک جنگ در اوکراین را زیر نظر دارد تا نقاط ضعف را مداخله احتمالی ایالات متحده بر سر تایوان پیدا کند.

پهپادهای نظامی ایالات متحده برای دستیابی به عملکرد مطلوب ناچارند تا همکاری نزدیکی با پلتفرم‌های کنترل شده توسط انسان مانند هواپیماهای هشدار اولیه داشته باشند. اقدامات متقابل چین می‌تواند این زنجیره همکاری را هدف قرار دهد.

به گفته محققان، جنگ فعلی همچنین توجه چین را به Starlink اسپیس ایکس جلب کرد که می‌تواند نقش مهمی در جنگ هواپیماهای بدون سرنشین ایفا کند. اکراین از Starlink برای هدایت هواپیماهای بدون سرنشین و شناسایی و حملات مرگبار علیه نیروهای زرهی نظامی استفاده کرده است.

امروزه اینترنت فضایی به یک واقعیت تبدیل شده و شکل جنگ را تغییر داده است. اجرای برخی اقدامات پیشگیرانه استراتژیک در این حوزه ضروری است.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2523

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.