• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

شناسایی ژنی که پروتئین ذرت را افزایش می‌دهد

  • کد خبر : 4035
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
شناسایی ژنی که پروتئین ذرت را افزایش می‌دهد
یک گروه از دانشمندان چینی، ژن مفیدی را از ذرت وحشی شناسایی کرده‌اند که مسئول کنترل محتوای پروتئین ذرت است و این کشف ارزشمند، راه‌های جدیدی را برای افزایش محتوای پروتئین و کیفیت بذر برای اصلاح گیاهان آینده باز می‌کند.

محققان مرکز تعالی علوم گیاهی مولکولی تحت آکادمی علوم چین و دانشگاه عادی شانگهای ژنی به نام تئوسینت (THP9) با پروتئین بالا را بازیابی کردند.

در آزمایشات مزرعه‌ای که در استان هاینن  در جنوب چین انجام شد، سویه ذرت هیبرید شده با THP9 شاهد افزایش ۱۲٫۷ درصدی پروتئین آن بود، به گفته محققان، کاربرد این سویه ممکن است به کارایی مصرف نیتروژن و امنیت غذایی کمک کند.

دانه‌های گیاهان حاوی متابولیت‌های ذخیره‌ شده‌ای هستند، به عنوان مثال، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک که برای تقسیم و رشد سریع سلولی در طول گذار از حالت خواب به اتوتروفی فوتوسنتتیک، زمانی که شرایط محیطی برای جوانه‌زنی مناسب است، حیاتی هستند. این متابولیت‌ها همچنین دانه‌ها را به منبع غذایی ارزشمندی برای حیوانات مختلف و همچنین انسان تبدیل می‌کنند. طی هزاران سال، پرورش دهندگان گیاهان گونه‌های گیاهی را برای ایجاد دانه‌هایی با نسبت بیشتری از این متابولیت‌ها تغییر ژنتیکی داده‌اند تا ارزش غذایی و کاربرد آنها به عنوان غذا و خوراک بهبود یابد. شاید یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های این فرآیند، تبدیل جد وحشی ذرت، به ذرت مدرن باشد.

پرورش دهندگان نباتات معمولاً عملکرد نشاسته را در اولویت قرار می‌دهند زیرا ذرت به منبع اصلی خوراک دام تبدیل شد و محتوای پروتئین و طعم را به نگرانی ثانویه تبدیل کرده است. بر اساس این مطالعه، THP9 می‌تواند آنزیمی را که نقش مهمی در متابولیسم نیتروژن بازی می‌کند، رمزگذاری کند.

برای شناسایی ژن‌هایی که مسئول تفاوت‌های محتوای پروتئین بین ذرت و تئوسینت هستند، نتایج تلاقی آنها را تجزیه و تحلیل کردند و مکان‌های صفت کمی را که بر این صفت تأثیر می‌گذارند، مشخص کردند. دانشمندان یک ژنوم هاپلوتیپ تئوسینت و جایگاه‌های ژنی موضعی را که با محتوای بالای پروتئین در دانه‌ها مرتبط بودند، توالی‌یابی کردند. با استفاده از هاپلوتیپ تئوزینت، یک منبع پروتئینی بالا به نام THP9 را شبیه سازی کردند که حاوی یک ژن آسپارا جین سنتتاز ۴ (ASN4) است که نقش مرکزی در تجمع آن دارد.

محتوای پروتئین دانه و کیفیت آن در آینده اهمیت بیشتری خواهد داشت، زیرا پروتئین گیاهی احتمالاً نقش بیشتری در رژیم غذایی انسان خواهد داشت.

منبع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4035

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.