• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14

شرکت ماهواره‌ای جدید چین برای کمک به پروژه استارلینک ایلان ماسک

  • کد خبر : 1294
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
شرکت ماهواره‌ای جدید چین برای کمک به پروژه استارلینک ایلان ماسک
در اواخر آوریل، یک روز قبل از اینکه SpaceX دهمین ماهواره خود را در سال جاری راه اندازی کند، هان جنگ معاون نخست وزیر چین در مراسمی در Xiongan شرکت کرد، شهر بزرگی که حدود دو ساعت با جنوب پکن فاصله دارد، تا ایجاد یک شرکت جدید دولتی را جشن بگیرد، شرکت مشهوری که برای بهره برداری از پاسخ چین به Starlink تأسیس شده است و توسط SpaceX ایلان ماسک اداره می‌شود.

این شرکت جوان که به عنوان گروه شبکه ماهواره‌ای چین شناخته می‌شود، وظیفه دارد ماهواره‌های مستقر در مدار پایین زمین (LEO) را به فضا پرتاب کند و خدمات اینترنتی را به هرجای کره زمین ارائه دهد.

سایر جزئیات مربوط به شرکت جدید همچنان با رمز و راز همراه است. این شرکت در حال حاضر هیچ وبگاه رسمی ندارد و دولت هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد ساختار سازمانی این شرکت منتشر نکرده است – به جز اینکه جانگ دونگچن، مدیر کل سابق شرکت دولتی الکترونیک چین، برای نظارت بر تأسیس آن منصوب شده است.

با این وجود اهمیت راهبردی این شرکت برای پکن بر کسی پوشیده نیست. گروه ماهواره‌ای چین با وجود جوانی، در لیست رسمی ۹۸ شرکت دولتی پکن در رتبه ۲۶ قرار دارد – درست در پشت اپراتورهای مخابراتی “سه بزرگ” این کشور: China Mobile ، China Unicom و China Telecom.

لان تیانی، مدیر اجرایی شرکت مشاوره فضایی Ultimate Blue Nebula مستقر در پکن، گفت: “این نشان می‌دهد که دولت رسماً به این رقابت پیوسته است. شرکت‌های دولتی در گذشته در این زمینه کارهایی انجام داده‌اند … اما اکنون چین این طرح را به طور کلی مورد بررسی قرار داده است.”

ایجاد گروه شبکه ماهواره‌ای چین نشان دهنده تلاش بلندپروازانه این کشور برای ارائه اینترنت در سراسر جهان با ماهواره‌هایی است که دور دنیا گردش می‌کنند – فناوری که در حال حاضر تحت سلطه بازیگران آمریکایی مانند SpaceX است.

قبل از تولد گروه شبکه ماهواره‌ای چین، دو شرکت بزرگ هوافضای دولتی این کشور – شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) و شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (CASIC) از قبل برنامه‌های اینترنت ماهواره‌ای خود را دنبال می‌کردند.

CASIC تحت برنامه‌های Hongyun و Xingyun در نظر دارد به ترتیب ۱۵۶ و ۸۰ ماهواره را برای دستیابی به پوشش جهانی به فضا پرتاب کند، در حالی که CASC از برنامه‌های خود برای راه اندازی بیش از ۳۰۰ ماهواره تحت پروژه Hongyan خود در سال ۲۰۱۶ خبر داده است.

در آوریل ۲۰۲۰، چین اینترنت ماهواره‌ای را به همراه ۵G و هوش مصنوعی به فهرستی از “توسعه زیرساخت‌های جدید” اضافه کرد که هدف آن تسریع برنامه با پشتیبانی دولت است. در اوایل سال جاری، پکن مجموعه‌ای از اقدامات سیاسی از جمله تأمین مالی را برای پیشبرد اهداف ارائه داد.

رسانه چینی Caixin در ماه آوریل گزارش داد، دولت اسناد مربوط به گروه شبکه ماهواره‌ای چین را در اوایل سال گذشته ارائه کرد که گزارش شده است آژانس فضایی ملی این کشور نیز در این پروژه مشارکت دارد.

در حالی که گروه شبکه ماهواره‌ای چین هنوز یک ماهواره به فضا پرتاب نکرده است، چین در سپتامبر گذشته اطلاعاتی را به اتحادیه ارتباطات بین‌المللی سازمان ملل متحد (ITU) ارسال کرد که نشان دهنده قصد این کشور برای ساخت دو صورت فلکی LEO با مجموع ۱۲۹۹۲ ماهواره است.

این تعداد هنوز بخشی از ۴۲ هزار ماهواره برنامه ریزی شده است که Starlink در ITU ثبت کرده است و تحلیلگران می‌گویند این پرونده‌ها فقط یک نیاز اولیه است که همیشه به پرتاب واقعی منجر نمی‌شود.

Starlink آخرین گروه شامل ۶۰ ماهواره خود را چندی پیش وارد مدار کرد و برای این ماه پرتاب‌های بیشتری در نظر گرفته است.

کارشناسان می‌گویند چین پیشرفت زیادی در انجام این کار داشته است.

لان گفت: “اگر شما فقط در مورد اینترنت صحبت می‌کنید، چین خوب عمل می‌کند، اما از نظر اینترنت ماهواره‌ای، به طور عینی [با ایالات متحده] فاصله وجود دارد.”

بلین کورسیو، بنیانگذار شرکت مشاوره Orbital Gateway مستقر در هنگ کنگ نیز گفت: “چین در بیشتر فناوری‌ها پنج تا ۱۰ سال عقب است.”

هنوز هم این کشور دارای نقاط قوت است که می‌تواند به پیشرفت در آن کمک کند. مزیت چین سرعتی است که در کل اکوسیستم استارتاپ وجود دارد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1294

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.