• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
14

سرمایه‌گذاری ۱۰۸ میلیارد دلاری شنجن در زمینه تحقیق و توسعه

  • کد خبر : 1275
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
سرمایه‌گذاری ۱۰۸ میلیارد دلاری شنجن در زمینه تحقیق و توسعه
شنجن قصد دارد بیش از 700 میلیارد یوان (108 میلیارد دلار آمریکا) در پنج سال آینده در زمینه تحقیق و توسعه فناوری پیشرفته سرمایه گذاری کند، زیرا قصد دارد موقعیت خود را به عنوان قطب اصلی نوآوری چین تقویت کند.

وانگ ویجونگ، رئیس حزب کمونیست شنجن در پایان ماه گذشته در کنگره سالانه این حزب گفت که طی دوره برنامه ۲۰۲۱-۲۰۲۵ میلادی، ۵ درصد تولید ناخالص داخلی برای سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به منظور حمایت از نوآوری و پیشرفت در فناوری‌های اصلی اختصاص خواهد یافت.

این شهر تولید ناخالص داخلی ۲٫۸ تریلیون یوان را در سال ۲۰۲۰ گزارش کرده است، اما دولت هدف گذاری کرده است که این میزان را تا سال ۲۰۲۵ به ۴ تریلیون یوان افزایش دهد.

وانگ افزود: هوش مصنوعی، نسل ششم تلفن همراه، فناوری کوانتوم، وسایل نقلیه بدون راننده، شبکه‌های هوشمند، کانون اصلی برنامه‌های سرمایه گذاری شنجن خواهند بود، در حالی که ارزش اقتصاد دیجیتال این شهر تا سال ۲۰۲۵ میلادی بیش از ۳۱ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. سرمایه گذاری در تحقیقات اساسی و تحقیقات بنیادی کاربردی کمتر از ۳۰ درصد از کل بودجه تحقیق و توسعه برای علوم و فناوری نخواهد بود.

وی گفت: “تا سال ۲۰۵۰، شنجن نماینده چین در رقابت و همکاری جهانی خواهد بود و روند جهانی توسعه شهری را رهبری می‌کند.”

این شهر جنوبی چین مدت‌هاست که خود را به عنوان مرکزی برای فناوری و نوآوری مطرح کرده است، تعداد شرکت‌های فناوری پیشرفته مستقر در آنجا از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۲۴۰ درصد رشد کرده است. به نشانه حضور بین‌المللی در حال رشد این شهر، صدها دانشمند مستقر در شنجن در مطالعه منتشر شده توسط دانشگاه استنفورد به عنوان بهترین‌ها در جهان شناخته شده‌اند.

دولت مرکزی چین سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد شنجن موتور اصلی اصلاح فناوری در این کشور باشد و به این شهر آزادی بیشتری برای استخدام استعدادها از سراسر جهان داده است. این شهر که در حال حاضر میزبان حدود ۱۴۰۰۰ شرکت فناوری پیشرفته است، همچنین بخشی اصلی از برنامه‌های پکن برای منطقه خلیج بزرگ  (GBA) – طرحی برای پیوند هنگ کنگ، ماکائو با ۹ شهر از جمله شنجن در استان گوانگ‌دونگ است.

شرکت خودروسازی الکتریکی چینی Xpeng اخیرا مرکز تحقیق و توسعه جدیدی را در شنجن افتتاح کرده است و اعلام کرد که قصد دارد ۵۰۰ نفر در طی ۱۲ ماه در آنجا کار کنند. کلاوس زنکل، رئیس بخش جنوبی اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین، نیز گفت که شنجن افراد مستعدی را از سراسر جهان جذب خواهد کرد.

وانگ گفت علی رغم برنامه‌های بزرگ شنجن، این شهر هنوز با چالش‌های زیادی روبرو است، خصوصاً اینکه چندین شرکت با فناوری پیشرفته در لیست سیاه ایالات متحده قرار دارند که مانع خرید فناوری ساخت آمریکا می‌شود.

کو جیان معاون انستیتوی توسعه چین در شنجن، گفت: افزایش تحقیق و توسعه وضعیت شنجن را به عنوان یک مرکز نوآوری ارتقا می‌بخشد.

وی گفت: “در پنج سال آینده، تولید ناخالص داخلی این شهر به بیش از یک تریلیون یوان افزایش می‌یابد، اما این فقط می‌تواند از طریق نوآوری، تحقیقات و توسعه و نوآوری نهادی باشد.”

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1275

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.