• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
18

رونمایی چین از نقشه راه برای تقویت خوداتکایی فناوری

  • کد خبر : 1515
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
رونمایی چین از نقشه راه برای تقویت خوداتکایی فناوری
پکن چندی پیش اعلام کرد شرکت‌های فناوری باید با استفاده از سرمایه گذاری در دارایی‌هایی مانند کابل‌های نوری، شبکه‌های پهنای باند، ارتباطات ماهواره‌ای، مراکز داده‌های بزرگ و رایانش ابری در سراسر جهان از فرصت‌های بازار خارج از کشور در زیرساخت‌های دیجیتال استفاده کنند.

چین از کسب و کارهای داخلی خواسته است تا سرمایه گذاری در خارج از کشور را در بخش‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی و ۵G افزایش دهند و این در حالی است که این امر محدودیت‌های فناوری وارداتی را کاهش می‌دهد، زیرا چین در تلاش است تا در جنگ فناوری خود با ایالات متحده به مزیت‌های جدیدی دست یابد.

پکن چندی پیش اعلام کرد شرکت‌های فناوری باید با استفاده از سرمایه گذاری در دارایی‌هایی مانند کابل‌های نوری، شبکه‌های پهنای باند، ارتباطات ماهواره‌ای، مراکز داده‌های بزرگ و رایانش ابری در سراسر جهان از فرصت‌های بازار خارج از کشور در زیرساخت‌های دیجیتال استفاده کنند.

دولت چین همچنین معتقد است افزایش سرمایه گذاری و همکاری در اقتصاد دیجیتال به خوداتکایی فناوری کمک می‌کند.

پکن در رهنمود جدیدی گفت: “برای شرکت‌های چینی خوب است که در تغییر شکل زنجیره صنعتی جهانی شرکت کنند و مزایای توسعه کشور را تحکیم بخشند.”

همچنین شرکت‌های چینی به ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در خارج از کشور و همکاری با شرکت‌های خارجی تشویق و ترغیب شدند. در همین حال، دولت قول داده است که از استانداردهای چین در حاکمیت دیجیتال بین‌المللی حمایت کند.

این رهنمودهای جدید در حالی مطرح شده است که رقابت فزاینده‌ای بین چین و ایالات متحده برای تسلط بر فناوری شکل گرفته است، از نیمه هادی‌ها گرفته تا ماهواره‌ها تا ابر رایانه‌ها.

واشنگتن تحریم‌های زیادی را اعمال کرده و از نفوذ بین‌المللی خود برای محدود کردن دسترسی چین به تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته در سال گذشته استفاده کرده است و شرکت‌هایی مانند هوآوی را تحریم کرده است.

دولت بایدن در اوایل ماه جاری ۲۳ شرکت چینی دیگر که بیشتر آنها شرکت‌های فناوری هستند را به دلیل نقض حقوق بشر در منطقه خودمختار شین جیانگ، به لیست سیاه تجاری خود اضافه کرد. درج در لیست نهادهای وزارت بازرگانی اساساً آمریکایی‌ها را از فروش کالا و تجهیزات به آن شرکت‌ها منع می‌کند.

علیرغم افزایش محدودیت‌های ایالات متحده، وزارت بازرگانی چین همچنین لیست واردات فناوری ممنوع و محدود را از ۱۲۶ مورد به ۲۴ مورد کاهش داد. لیست جدید این وزارتخانه ممنوعیت واردات فناوری در جنگلداری، چاپ، فرآوری نفت، تولید دارو و ماشین را برطرف می‌کند.

این مساله همچنین باعث کاهش معیارهای محدودیت واردات شد و “فناوری که تأثیر قابل توجهی بر منافع عمومی چین خواهد داشت” و استفاده از محدودیت “برای محافظت از وضعیت مالی بین‌المللی کشور و تراز پرداخت‌های بین‌المللی” را حذف کرد.

باید دید آیا رویکرد از بالا به پایین پکن در بسیج شرکت‌های دولتی و خصوصی به این کشور کمک می‌کند تا از نظر تکنولوژی برتری بیشتری نسبت به ایالات متحده کسب کند. اما واضح است که محدودیت‌های هدفمند فناوری واشنگتن نگرانی فزاینده‌ای را در بین سیاست گذاران ایجاد می‌کند.

پکن امیدوار است که راهنمای فناوری جدید و کاهش لیست ممنوعیت واردات به بهبود رقابت تجاری داخلی کمک کند.

در عین حال، نظارت بر فعالیت‌های خارج از کشور شرکت‌های چینی، از جمله افزایش سیستم ثبت و گزارش ملی برای سرمایه گذاری خارج از کشور برای کاهش ریسک، شدیدتر شده است.

پکن در انتشار سیاست فناوری جدید خود، همچنین از شرکت‌های چینی خواست “افزایش آگاهی از حفاظت از مالکیت معنوی (IP) [هنگام سرمایه گذاری در خارج از کشور]، بهبود سیستم مدیریت امنیت داده‌ها و اقدامات فنی لازم برای محافظت از امنیت داده‌ها و اطلاعات فردی” را در اولویت قرار دهند.

سرقت مالکیت معنوی یکی از نقاط مهم در مذاکرات جنگ تجاری ایالات متحده و چین بود.

چین از آن زمان پس از درخواست ایالات متحده برای متوقف کردن این عمل و متوقف ساختن مجبور کردن شرکت‌های آمریکایی فعال در این کشور برای تحویل اسرار تجاری به عنوان شرط تجارت در آنجا، گام‌هایی در جهت جلوگیری از سرقت  مالکیت معنوی برداشت.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1515

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.