• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
16

رونمایی از فاز اول سیستم عامل شهر هوشمند شیونگان

  • کد خبر : 495
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
رونمایی از فاز اول سیستم عامل شهر هوشمند شیونگان
«بخش جِی.دی دیجیت» به عنوان بازوی قدرتمند کلان داده تجارت الکترونیکی، در حال ساخت یک سیستم عامل شهر هوشمند است که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

شرکت جِی. دی اولین مرحله از آنچه را سیستم عامل شهر هوشمند می‌نامد، برای منطقه جدید شیونگان اعلام کرده است. این پروژه بلندپروازانه شهر آینده شخصاً توسط رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ حمایت می‌شود.
این شرکت روز پنجشنبه اعلام کرد که قرار است این پایگاه به عنوان یک پایگاه یا «مجموعه داده» جامع، تمام داده‌های شهر را به صورت یکجا جمع کرده و اشتراک‌گذاری آن را آسان‌تر نماید. سیستم عامل شهر هوشمند که در گردهمایی «اکتشافات شرکت جِی. دی» از آن رونمایی شد، حاصل همکاری بین «بخش جی‌دی دیجیت» این شرکت که قبلاً با نام «بخش امور مالی جی. دی» شناخته می‌شد و گروه دولتی شیونگان چین است.
در خلال این مراسم، ژنگ یو، نایب رئیس شرکت که خود دانشمند ارشد داده «بخش رقومی» و مدیر تحقیقات شهر هوشمند است، در مورد اینکه چگونه این سیستم باعث تجمیع داده‌های پراکنده می‌شود، توضیح داد. او گفت: این سیستم نه تنها داده‌های سنتی دولت، بلکه داده‌های صوتی و تصویری و آنچه که داده‌‍ های مکانی–زمانی نامیده می‌شوند، مانند سوابق سفر و مصرف را نیز جمع‌آوری می‌کند. ژنگ همچنین گفت داده‌ها با هم ترکیب می‌شوند تا برای تجزیه و تحلیل و استخراج نتایج در آینده مورد استفاده قرار گیرند.
وی گفت: «در عصر شهرهای هوشمند، ما نه تنها به تشخیص گفتار و چهره که متعلق به فناوری فراگیر هوش مصنوعی است، نیاز داریم بلکه برای برنامه‌های کاربردی شهر هوشمند از جمله پیش‌بینی جریان ترافیک، هشدار زودهنگام برای تجمع جمعیت و مکان‌یابی نقاط تخلیه جمعیت، به مدل‌های خاص‌تری از هوش مصنوعی نیاز داریم.»

جی‌دی دیجیت

سخنرانی ژنگ یو، نائب‌رئیس شرکت جی. دی و دانشمند ارشد داده در «بخش جی‌دی دیجیت» این شرکت، در روز پنجشنبه و در کنفرانس «اکتشافات شرکت جِی. دی». عکس: JD Digits.

این سیستم برای اطلاع رسانی به سازمان‌های مرتبط با موارد اضطراری احتمالی هم کارایی دارد. یکی از کاربردهایی که ژنگ به آن اشاره کرد پیشگیری و کنترل بیماری کوید ۱۹ است.
در حال حاضر بیشتر این فناوری با برنامه‌ریزی دقیق برای کلانشهر پنج میلیون نفری شیونگان ارائه شده که قرار است یک شهر هوشمند مدل باشد تا پایتخت شلوغ چین را از وظایف غیر ضروری آن خلاص کند. این محل در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب‌غربی پکن واقع شده که اکنون بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد. این مکان در گذشته منطقه‌ای دورافتاده از استان هِبی چین بوده است.
از زمان فراخوان رئیس‌جمهور چین برای ساختن منطقه جدید، غول‌های فناوری چین گرد هم جمع شده‌اند. هولدینگ گروه علی‌بابا، هولدینگ تنسنت، بایدو، پارک علمی ژونگوانچون و دانشگاه تسینگ‌هوا هر کدام به ارائه پروژه‌های خود در شیونگان پرداخته‌اند. این پروژه‌ها شامل استفاده از سنسورها، شبکه‌های فایوجی و تسهیلات ابررایانه و کلان داده‌ها برای ایجاد شهر هوشمند است. علی بابا شرکت مادرِ پست (post) است.
جی‌دی دیجیت در سال‌های اخیر فعالیت خود را در حوزه استفاده از فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، بلاکچین و کلان‌داده‌ها گسترش داده است. به گفته ژنگ، این فعالیت‌ها کمک به ساخت شهرهای هوشمند است و این شرکت در حال حاضر دارای پروژه‌های فعال شهر هوشمند در ۲۰ شهر مختلف در سراسر چین است.
در منطقه شیونگان چندین پروژه فنآوری پیشرفته دیگر نیز در دست اجرا است. این شهر در اواخر ماه مارس یک آزمایشگاه بلاکچین را با هدف تحقیق و استفاده از این فناوری در هنگام ساخت و توسعه منطقه افتتاح کرد. همچنین یک طرح آزمایشی جدید مربوط به هویت دیجیتال در این منطقه در دست اجراست و این منطقه به عنوان یکی از مکان‌های چهارگانه در چین برای آزمایش یوان دیجیتال تعیین شده است.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=495

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.