• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

دستگاه تهویه پوشیدنی برای مقابله با گرمای تابستان

  • کد خبر : 2362
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
دستگاه تهویه پوشیدنی برای مقابله با گرمای تابستان
گروهی از محققین چینی پارچه‌ای اختراع کرده‌اند که می‌تواند از گرما برای تجهیزات الکترونیک پوشیدنی نیرو تولید کرده و به خنک کردن افراد در تابستان کمک کند.

پارچه ترموالکتریک که شبیه مچ‌بند است و می‌تواند گره خورده، خم و کشیده شود و برای تجهیزاتی چون گام شمار و تجهیزات LED نیرو تولید کند.

این منسوجات پایه خوبی برای دستگاه‌های پوشیدنی هستند و می‌توان از رشته‌ها و منسوجات ترموالکتریک برای ساختن یک ژنراتور ترموالکتریک استفاده کرد که قادر است الکتریسیته ایجاد و دمای بدن را تنظیم کند.

شرکت آمریکایی ساعت هوشمند PowerWatch از گرمای بدن کاربر برای انرژی ساعت استفاده کرده و مدعی است که اولین نمونه در جهان است که نیازی به شارژ ندارد.

مواد ترموالکتریک کاربردهای بسیاری دارد که هوافضا، تشخیص دهنده‌های مادون قرمز و تراشه‌های رایانه‌ای از جمله برخی از آن‌هاست.

ترموالکتریک‌ها همچنین استفاده گسترده‌ای در صنعت برای جذب گرمای هدر رفته و تولید انرژی دارند و به دلیل اختلاف دما بین بدن و محیط، می‌توانند انرژی تولید کنند. از آن مهم‌تر، این فناوری می‌تواند دمای بدن را تا چندین درجه کاهش دهد. برای مثال در تابستان شانگهای که دمای هوا تا بیش از ۴۰ درجه می‌رسد، دمای بدن کسانی که از این قبیل منسوجات استفاده کرده بودند، به حدود ۳۵ درجه رسیده بود. استفاده از این منسوجات برای کاهش دمای بدن کمک زیادی به صرفه‌جویی مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفتن آن می‌کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2362

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.