• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

دستگاهی فوق پیشرفته برای انتقال حس لامسه

  • کد خبر : 3025
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
دستگاهی فوق پیشرفته برای انتقال حس لامسه
دانشمندان چینی دستگاه جدیدی را اختراع کرده‌اند که حس لامسه را با کیفیت بالا انتقال می‌دهد.

محققان می‌گویند با این فناوری پیشرفته خواندن و نوشتن برای افراد نابینا آسان‌تر می‌شود و به فضانوردان کمک می‌کند دستکش‌های ضخیم را احساس کنند و بتوانند اجسام را لمس کنند. علاوه بر این، این فناوری برای بهبود تجربه کاربر در فیلم‌ها، بازی‌ها و تماس‌های ویدئویی است. این فناوری همچنین می‌تواند بافت لباس را به نوک انگشتان خریداران آنلاین منتقل کند و اجسام را کاملا لمس کنند.

این فناوری برای طیف گسترده‌ای از کاربردها مانند انتقال اطلاعات، آموزش جراحی، عملیات از راه دور، و سرگرمی‌های چند رسانه‌ای مفید می‌باشد. این فناوری تجربه لمس را با تحریک نواحی موضعی پوست به روش‌هایی شبیه به آنچه در دنیای واقعی از طریق نیرو، ارتعاش یا حرکت احساس می‌شود، تقلید می‌کند.

دست انسان دارای تعداد زیادی گیرنده لمسی است که برای درک بیشتر اجسام استفاده می‌شود. موقعیت‌های زیادی وجود دارد که در آن حس لامسه مفید است، مانند مشاوره از راه دور که در آن پزشک قادر به معاینه فیزیکی بیمار نیست.

این دستگاه به صورتی است که دارای یک کشش پوست جهت‌دار سه‌طرفه است که در نوک انگشتان یک دستکش لمسی پوشیدنی تعبیه شده که حس لامسه را تقلید می‌کند. این فناوری مقیاس‌پذیر را می‌توان در منسوجات برای استفاده در کاربردهای مختلف مانند بهداشت از راه دور، دستگاه‌های پزشکی، ربات‌های جراحی، واقعیت افزوده و مجازی، عملیات از راه دور و تنظیمات صنعتی ادغام کرد.

فناوری لمسی موجود در ایجاد مجدد حس لامسه با اشیاء در محیط‌های مجازی یا از راه دور مشکل زیادی داشته است. تکثیر نشانه‌های دیداری یا شنیداری آسان است، اما بازتولید نشانه‌های لمسی چالش برانگیزتر است. تقریباً غیرممکن است که کاربر با استفاده از یک رابط لمسی مانند عینک هوشمند، چیزی را در رایانه یا تلفن هوشمند احساس کند.

فناوری جدید با معرفی روشی نو برای بازسازی یک حس لمسی مؤثر از طریق عضلات، بر مشکلات دستگاه‌های لمسی موجود غلبه می‌کند. دستکش لمسی افراد را قادر می‌سازد تا اشیاء مجازی یا از راه دور را به روشی واقعی‌تر و فراگیرتر احساس کنند. عضلات مصنوعی نیروی نرمال و برشی کافی را به نوک انگشتان کاربر ایجاد می‌کنند و آنها را قادر می‌سازد تا به طور موثر حس لامسه را بازتولید کنند.

توانایی بازتولید موثر حس لامسه از طریق دستگاه لمسی پوشیدنی جدید طیف وسیعی از مزایای را خواهد داشت. به عنوان مثال، در طول همه‌گیری COVID-19، زمانی که مردم برای برقراری ارتباط با عزیزان خود به تماس‌های ویدئویی متکی هستند این فناوری کمک شایانی به آنها می‌کند.

برخلاف دستگاه‌های لمسی موجود، فناوری جدید نرم، سبک و نازک است و بنابراین، کاربران می‌توانند آن را در لباس‌هایی که می‌پوشند ادغام کنند تا تجربیات لمسی واقعی را در تنظیماتی از جمله توانبخشی، آموزش و تفریح ​​ارائه دهند. این فناوری می‌تواند کاربر را قادر سازد تا اشیاء را در یک دنیای مجازی یا از راه دور احساس کند.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3025

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.